Bojovník proti volným radikálům

Vitamin C, nebo také kyselina askorbová, je nezbytný pro mnoho důležitých procesů v lidském organismu. Řadí se mezi antioxidanty, je nezbytný pro správně fungující imunitní systém, pomáhá při únavě a vyčerpání, je důležitý pro tvorbu kolagenu, vstřebávání železa a mnoho dalších dějů.

„Vitamin C je antioxidant, který pomáhá chránit vaše buňky před účinky volných radikálů – molekul produkovaných, když vaše tělo rozkládá jídlo nebo je vystaveno tabákovému kouři a záření ze slunce, rentgenových paprsků nebo z jiných zdrojů. Volné radikály mohou hrát roli při srdečních chorobách, rakovině a dalších onemocněních,“ upozorňuje portál Mayo Clinic

Vyšší dávky vitaminu C:

Zdroj: Youtube

Podle amerického Národního institutu zdraví potřebují dospělé ženy denně 75 miligramů vitaminu C, dospělí muži potřebují 90 miligramů. „Na rozdíl od většiny zvířat si lidský organismus neumí vitamin C sám vytvořit, neboť nám k tomu chybí potřebný enzym. Jsme tedy odkázáni na jeho příjem ze stravy,“ vysvětluje web lékárny Dr.Max.

Dnes si zdravý život bez vitaminu C nedovedeme představit, ale ještě před stoletím o něm lidstvo nevědělo. Vitamin C byl objeven až v roce 1928.

Jeho objevitel a maďarský chemik Albert Szent-Györgyi  také zjistil, že se vyskytuje v potravinách rostlinného původu.

Citelný nedostatek vitaminu C může vést k onemocnění zvanému kurděje, které způsobuje anémii, krvácení dásní, modřiny a špatné hojení ran. Dříve jím trpěli zejména chudí lidé, obzvláště v zimních měsících, nebo námořníci při dlouhých plavbách. 

Kurděje se léčily ovocem a zeleninou, nebo naklíčeným obilím a luštěninami.

Většina lidí přijímá dostatek vitaminu C ze zdravé stravy, ale k dostání jsou i potravinové doplňky, které jej obsahují. Nedostatek vitaminu C je pravděpodobnější u lidí, kteří:

  • kouří nebo jsou vystaveni pasivnímu kouření
  • mají určité zažívací potíže nebo určité typy rakoviny
  • chybí jim pravidelná konzumace ovoce a zeleniny

Vitamin C získáváme přirozeně z potravin. Obsah vitaminu C v potravinách se může lišit v závislosti od podmínek, ve kterých jsou pěstované. Za zdroje s nejvyšším obsahem se považují šípky, acerola, rakytník a černý rybíz. Na dalších místech je paprika, nať petržele a pažitky, brokolice a růžičková kapusta. Dále je to kopřiva, jahody, kiwi a květák. Citrusové ovoce paradoxně nepatří mezi zdroje s nejvyšším obsahem vitaminu C, i když chutná kysele.

Vitamin C je rozpustný ve vodě a na rozdíl od vitaminů rozpustných v tucích není třeba se obávat jeho předávkování – nadbytečné množství se snadno a rychle vylučuje močí.

S čím vším nám může „céčko“ pomoci?

1. Vitamin C posiluje imunitní systém

Nejznámějším přínosem vitaminu C je pozitivní účinek na imunitní systém. Organismus chrání před oxidačním stresem, pomáhá hubit mikroby a snižuje potenciál poškození tkání. Ukázalo se, že nedostatek tohoto vitamínu zvyšuje riziko napadení těla infekcí.

Léčivé vlastnosti heřmánku i jeho vliv na krásu znali lidé už před tisíciletími
Trápí vás nespavost nebo špatné zažívání? Zkuste ten nejobyčejnější a levný čaj

„Je nepravděpodobné, že konzumace vitamínu C ve chvíli, kdy začnete kýchat, zabrání nachlazení, ale může vám pomoci rychleji se zotavit,“ uvádí portál Everyday Health, který se zaměřuje na zdravý způsob života. 

2. Chrání před chronickými chorobami

Mnoho výhod vitaminu C přinášejí jeho antioxidační vlastnosti. „Antioxidanty působí tak, že neutralizují volné radikály, což jsou těkavé a škodlivé látky produkované v těle, které způsobují poškození buněk a tkání,“ říká newyorská dietoložka Tamar Samuelsová

Podle Mayo Clinic mohou antioxidanty člověka chránit i před rozvojem tak závažných zdravotních stavů, jako je rakovina či srdeční choroby.

K tomu, aby se prokázalo, zda vitamin C může specificky zabránit rakovině nebo kardiovaskulárním onemocněním je však zapotřebí více studií, zejména těch, které zahrnují lidské účastníky.


Nahrává se anketa ...

3. Vitamin C pomáhá při hojení ran i proti stárnutí

Tělo je na vitaminu C závislé při syntéze kolagenu. „Kolagen je nejhojnější protein v těle a hraje klíčovou roli v pojivových tkáních, které se nacházejí v našich orgánech, a samozřejmě v našich vlasech, kůži a nehtech. Adekvátní hladiny vitamínu C jsou pro produkci kolagenu nezbytné,“ konstatuje Tamar Samuelsová.

Kolagen je považován za zachránce pokožky proti stárnutí. Jedna studie zjistila, že lokální aplikace vitaminu C na kůži vedla ke zvýšené produkci kolagenu a mladšímu vzhledu pleti. Podle výzkumu Oregonské státní univerzity  zvýšená syntéza kolagenu také znamená, že vitamin C pomáhá při hojení ran.

4. Vitamin C může podpořit léčbu rakoviny

Mayo Clinic poznamenává, že konzumace stravy plné ovoce a zeleniny bohaté na vitamín C zřejmě snižuje riziko určitých typů rakoviny, ale celkově je výzkum týkající se role vitaminu C v prevenci rakoviny zatím neprůkazný.

Jedna studie zjistila, že lokální aplikace vitaminu C na kůži vedla ke zvýšené produkci kolagenu a mladšímu vzhledu pleti.Jedna studie zjistila, že lokální aplikace vitaminu C na kůži vedla ke zvýšené produkci kolagenu a mladšímu vzhledu pletiZdroj: Shutterstock„Zdá se však, že vitamin C, pokud se užívá intravenózně v extra vysokých dávkách, může zvýšit účinky ozařování a chemoterapie,“ uvádí web Mayo Clinic.

Vědecká studie zjistila, že vysoké dávky vitaminu C pomohly v boji proti buňkám rakoviny prsu v kombinaci s protirakovinnými léky. „Výsledky však obvykle závisí na individuálním typu rakoviny, závažnosti rakoviny a celkovém zdravotním stavu,“ podotýká Tamar Samuelsová.

Nejzdravější jsou brambory vařené a nepřemaštěné
Říká se jim citrony severu. Podporují imunitu a jsou zásadní pro dobré trávení

Everyday Health upozoňuje, že účastníci studie dostávali extrémně vysoké dávky vitaminu C, které lidé doma prostřednictvím stravy a doplňků stravy do organismu nedostanou.

5. Vitamin C vede k lepší absorpci železa

Dalším plusem vitamínu C je schopnost způsobit lepší vstřebávání železa. Železo je pro organismus důležité, protože podporuje správný růst a vývoj, napomáhá schopnosti těla dodávat kyslík do celého těla a pomáhá vytvářet určité hormony.

Nedostatek železa je nejčastějším nutričním problémem. Mohou jím trpět vegani, vegetariáni, ženy v době menstruace nebo těhotenství. Symptomem je únava, bledá kůže a oslabená obranyschopnost.

„Nehemové železo, což je typ železa nacházejícího se v rostlinách, může být pro tělo obtížné vstřebat, ale konzumace vitamínu C a ideálně hemového železa, které se běžně nachází v mase a mořských plodech, současně s nehemovým železem vede k lepšímu vstřebávání,“ uvádí web lékařské fakulty Harvard TH Chan School of Public Health

6. Vitamín C proti šedému zákalu

Vitamin C je velmi důležitý také pro zdravý zrak. Americká optometrická asociace uvádí, že vitamín C může snížit riziko vzniku šedého zákalu a zpomalit progresi věkem podmíněné makulární degenerace. Dokáže to pravděpodobně kvůli svým antioxidačním vlastnostem.

Vědci z londýnské King's College před několika lety zkoumali údaje získané od více než tisíce párů dvojčat ženského pohlaví, aby zjistili, které faktory pomáhají v boji proti šedému zákalu. Sledovali příjem vitaminu C a dalších živin z jídla i výživových doplňků a zaznamenávali, jak neprůhledné jsou čočky zkoumaných osob ve věku kolem 60 let, a pak u 324 párů dvojčat  přibližně o deset let později.

Luštěniny by našem jídelníčku neměly chybět. Proč? Přečtěte si náš rozhovor s profesorkou Janou Dostálovou
Češi by měli jíst víc luštěnin. Nadýmavé účinky lze omezit, ujišťuje expertka

U žen, které uváděly vyšší příjem potravin bohatých na vitamin C, bylo podle studie zjištěno snížení rizika rozvoje katarakty během deseti let asi o 33 procent. Jejich čočky byly také celkově méně zakalené.

Odborníci však připomínají, že než začnete dlouhodobě užívat jakýkoli doplněk stravy, je dobré prodiskutovat to se svým lékařem.

7. Vitamin C zlepšuje funkce mozku

Mozek má jednu z nejvyšších koncentrací vitaminu C v těle. Vitamin C podporuje zdraví nervových buněk a cév v mozku, což je klíčové pro jeho optimální funkci a ochranu před neurodegenerativními onemocněními.

Vitamin C mimo jiné ničí škodlivé volné radikály a zabraňuje možnému poškození mozkových buněk, a také působí na syntézu myelinu, tukové látky, která urychluje přenos elektrických signálů v mozku a rozhoduje o jeho efektivním fungování.

„Vitamin C také hraje roli v syntéze neurotransmiterů a při kognitivních funkcích,“ říká Tamar Samuelsová. Neurotransmitery, jako je norepinefrin a dopamin, jsou nezbytné pro učení, paměť a regulaci nálady.

Vedlejší účinky vitaminu C

Když se užívají ve vhodných dávkách, jsou perorální doplňky vitaminu C obecně považovány za bezpečné. Užívání příliš velkého množství vitaminu C může způsobit nežádoucí účinky, jako jsou:

  • Nevolnost, zvracení a průjem
  • Pálení žáhy
  • Křeče žaludku nebo nadýmání
  • Únava a ospalost, někdy i nespavost
  • Bolest hlavy
  • Zčervenání kůže

U některých lidí mohou potravinové doplňky s vitaminem C dokonce způsobit ledvinové kameny, zejména když se užívají ve vysokých dávkách. „Dlouhodobé užívání perorálních doplňků vitaminu C nad 2000 miligramů denně významně zvyšuje riziko vedlejších účinků,“ varuje Mayo Clinic.