Největší změnou novely zákona o provozu na pozemních komunikacích je pro veteránisty povinnost provozovatelů projít s historickým vozidlem jednou za pět let technickou kontrolou. Toto opatření by mělo podle Ministerstva dopravy zvýšit bezpečnost na silnicích.

Po silnicích by se totiž měla pohybovat vozidla v patřičném technickém stavu, protože jsou součástí běžného provozu. A to by mělo platit bez vyjímky. Technickou způsobilost veteránů dosud posuzovali pověření komisaři mezinárodní federací.

Řidičský průkaz
Novinky pro řidiče od příštího roku: řidičák můžete nechat doma a pozor na body

Majitel stroje „se zelenými značkami“ se musí nejprve dostavit s vozidlem (až mu bude dobíhat platnost dosavadní autoklubová testace) na jakoukoliv autoklubovou testovací komisi, která ověří historickou původnost vozidla.

Po vystavení protokolu o testování vozidla zamíří s veteránem na STK, kde po úspěšném výsledku kontroly může dát historické vozidlo zapsat do registru historických a sportovních vozidel. Technická prohlídka bude přihlížet k různému stupni technického pokroku vzhledem k času uvedení do provozu.

  • Dají se ještě dnes koupit levné veterány? Podívejte se na video:
Zdroj: Youtube

Stroje jsou rozděleny podle věku do tří kategorií veteránů - novodobá historická vozidla (od 1. 7. 1972), poválečná vozidla (od 1. 7. 1953 do 30. 6. 1972) a předválečná a válečná vozidla (do 30. 6. 1953).

Vozidlo, které nebude mít platnou testovací původnost a technickou kontrolu nemůže být zapsáno v registru sportovních a historických vozidel. Role veteránských klubů se nijak nemění oproti současnému stavu. Budou moci nadále provádět testování na historickou původnost vozidel.

Velorex, jediné homologované vozidlo s plátěnou karoserií na světě
KVÍZ: Poznáte auta, která jste na našich silnicích v minulosti běžně potkávali?

Kromě zavedení STK pro veterány je součástí legislativní změny také prodloužení lhůty testování ze 2 na 5 let. Novinkou pro majitele veteránů je také to, že si nově mohou registrovat vozidlo nejen v místě bydliště, ale i na dalších 14 místech obcí s rozšířenou působností v jednotlivých krajích.