Každý rok vyjde řada studií, které se zabývají spolehlivostí aut. Každá má svůj přínos, ovšem každou je také potřeba brát s určitou rezervou neboť data, na kterých se studie zakládají, nejsou nikdy zcela perfektní a kompletní.

Studie Consumer Report nebo J.D. Power se zabývají přímou odezvou vlastníků aut, která nemusí být vždy přesná.

Německá studie TÜV Report zase bere v potaz data o závadách z německých technických kontrol, takže zde mezi mladými vozy vystřelují na přední příčky prémiová auta, s nimiž se často jezdí na servisní kontroly.

Starší ročníky těch samých modelů se potom často propadají do průměru či podprůměru – hodně záleží na hodnotě auta na sekundárním trhu a na tom, jak dlouho vůz setrvává v servisním plánu výrobce. I proto je často vysoko hodnocenou značkou Porsche – jde o vozy, které si uchovávají vysokou zůstatkovou hodnotu, a tak se i druhým a třetím majitelům pořád vyplatí jezdit do autorizovaných servisů, kupovat originální díly a úzkostlivě dodržovat servisní plán.

Toyota jako celosvětově uznávaný vítěz

Na studie spolehlivosti je tedy potřeba nahlížet komplexně, číst do určité míry mezi řádky a srovnávat výsledky napříč zdroji dat. A pokud to uděláme, vzejde nám jeden celosvětově uznávaný vítěz – Toyota.

Toyota je spolu s Lexusem, tedy luxusně zaměřenou dceřinou značkou, zpravidla absolutním vítězem amerických studií. V těch evropských mezi novějšími auty často zaostává za německou produkcí z důvodů, které byly řečeny výše, ale jakmile se věk pozorovaných vozů zvýší, Toyota se opět dere dopředu.

Lexus LM 350h - luxus, jaký neznáme:

| Video: Youtube

Toyota je prostě univerzálně vnímána jako mimořádně spolehlivá značka, některé modely a motorizace jsou potom uznávány jako vůbec nejspolehlivější auta, která si můžete koupit.


Nahrává se anketa ...

Auta se spolehlivým hybridním pohonem

Řeč je třeba o hybridním pohonu Hybrid Synergy Drive (HSD) od Toyoty. Ten odstartoval svoje působení v první generaci modelu Prius a dnes jej seženete ve většině nových Toyot a Lexusů.

Z pohledu inženýrství jde o bezmála geniální pohon, v němž se síla spalovacího motoru a elektromotoru přenáší skrze planetovou převodovku v principu velmi jednoduchým způsobem, který nevyžaduje žádné řazení převodů nebo spojku. Hybridní systém Toyoty je tak uznáván jako jeden z nejspolehlivějších pohonů osobních aut, který nemá problém zdolat extrémní nájezdy jen se základní údržbou.

Faktem je, že i Toyota, stejně jako každá automobilka, měla svá „slabá místa“. Byly tu třeba nesmírně problematické naftové motory řad D-4D a D-CAT, spjaté s modelovou řadou Avensis. Jedná se však o velmi ojedinělé případy, které byly vždy vyváženy vysokou spolehlivostí ostatních typů a motorů.

Pick-up Hilux jako nezničitelné auto

Spolehlivost Toyoty se stala dokonce součástí popkultury – vzpomeňme na Jeremyho Clarksona, který o pick-upu Hilux mluvil jako o nezničitelném autě. A o značce jako takové prohlásil, že její „největší nevýhodou je, že je tak moc spolehlivá, že s ní budete muset najezdit strašné množství kilometrů“.

Shrnuto podtrženo, pokud hledáte mimořádně spolehlivé auto, které vás bude bez zádrhelu vozit po mnoho a mnoho let, Toyoty a Lexusy – zejména ty s hybridním pohonem – se podle statistik a zkušeností jeví jako sázka na jistotu. Je ovšem potřeba připomenout, že spolehlivost značky a jejích modelů není samospásná. Žádné auto z principu nemůže být spolehlivé, pokud mu nedopřejete adekvátní kvalitní servis a péči.