Ordinace se tak plnily teenagery s nutkavou potřebou pobytu na sociálních sítích nebo poruchami příjmu potravy. Jak zaznělo v debatě pořádané Národním pedagogickým institutem, potíž je v obtížné dosažitelnosti ambulantní psychiatrické péče a její roztříštěnost. Zvláště v karanténě bylo pro některé rodiče obtížné shánět odborníky napříč republikou.

Zdroj: Deník

Nejen pro podobné situace se nabízí řešení v podobě školní podpory. Pedagogicko--psychologické poradny totiž někdy narážejí na nedůvěru rodičů.

Národní ústav duševního zdraví (NÚDZ) i proto nyní přichází s projektem Všech pět pohromadě, který se nejprve bude pilotně zkoušet ve dvou krajích. „Jde o precizně strukturovanou hodinu, při níž se učitel s žáky pomocí jasné metodiky zaměří na otázky duševního zdraví, emoční gramotnosti, vztahů, komunikace a první pomoci,“ říká Petr Winkler, vedoucí oddělení sociální psychiatrie NÚDZ. Žáci se během vymezeného času dozvědí třeba to, že duševně zdravý člověk je schopen prožívat celou škálu emocí a že „nebýt občas ok, je ok“. Je však třeba umět s tím pracovat, vědět, jak zvládat stres. Podle Goetze program poskytne školám jazyk pro komunikaci se žáky i rodiči: „Dítě se díky tomu nebude bát říct, že není v pořádku.“

 

Předpokladem úspěchu projektu je, že ho učitelé ani žáci nesmějí brát jako další povinnost, kterou jim někdo naordinoval. Ředitelka ZŠ J. A. Komenského v Karlových Varech Zdeňka Vašíčková míní, že pro hodiny duševního zdraví by se mohl využít předmět výchova ke zdraví. Zdůrazňuje, že školy by měly hojněji využít prostředků ze šablon, z nichž lze financovat školní psychology. „Osobnost učitele je důležitá, ale někdy si třídní, který učí třeba fyziku, s dítětem v duševní nepohodě nedokáže poradit,“ připomněla Vašíčková.

Ohledně budoucnosti jsou odborníci mírně optimističtí. „Podíl duševních nemocí poroste, ale lidstvo se vypořádalo s metlou infekčních a chronických chorob, takže teď se musí soustředit na psychiku a také to vybojovat,“ říká Winkler. Obecný recept na duševní pohodu zní: dobře spěte, zdravě jezte, choďte do přírody, mějte hezké vztahy a věnujte pozornost tomu, jak se cítíte.