Debatuje se především o gigafactory v Líních u Plzně. „Jeden projekt je velmi blízko, ale bude to ještě chvíli trvat. Je to gigafactory s Volkswagenem. Ale jednáme také s korejskými firmami, těch možností je více,“ přiblížil premiér Petr Fiala.

Výstavba gigafactory by podle premiéra mohla Česku dát globální hospodářskou výhodu. „Na naší ekonomice má výrazný podíl automobilový průmysl. Ten přechází na elektromobilitu, baterie jsou naprosto zásadní, skoro strategický produkt. A my máme ještě jeden komponent, který je potřeba pro baterie, a to je nerost, lithium,“ vysvětlil.

Před Českem se proto rozkládá možnost mít celý výrobní řetězec - od těžby lithia přes výrobu baterií až po koncový produkt, tedy automobily. „Proto se o to snažíme, měli bychom obrovskou výhodu v mezinárodní i globální konkurenci,“ zdůraznil premiér.

Nestihli jste debatu s premiérem Petrem Fialou? Pusťte si ji nyní: 

Premiér Petr Fiala byl opět hostem živé debaty Deníku. Tentokrát reagoval na čtenáře, kteří si myslí, že jeho vláda Českou republiku brzdí. | Video: Deník

Lídr opozičního hnutí ANO, poslanec Andrej Babiš, se v debatě Deníku vyjádřil, že gigafactory v Líních nikdy stát nebude. A nakonec ji společnost Volkswagen rozvine v Maďarsku, protože dostane obrovské vládní pobídky. Takový závěr Petr Fiala odmítl. „Nevím, kam na to pan Babiš chodí. On je politicky hodně mentálně závislý na Viktoru Orbánovi, tak si neumí představit nic jiného než Viktora Orbána,“ poznamenal.

Kde vzít peníze

Jistotu, že snaha vyjde, premiér nemá. Přesto je podle něj důležité vyvinout maximální úsilí, už kvůli hospodářskému růstu země. V anketě Deníku, které se zúčastnilo přes pět tisíc čtenářů, se 98 procent z nich vyjádřilo, že Česko nevzkvétá. Petr Fiala 1. září představil svou Vizi pro Česko a uvedl, že v Česku bude potřeba investovat v příštích deseti letech biliony korun do infrastruktury.

Co všechno už zaznělo v unikátních debatách Deníku s premiérem Petrem Fialou? Články a videa najdete pohromadě ZDE

„Tady nebudou stačit jen státní prostředky, musíme hledat i cesty, jak do toho zapojit soukromý kapitál. Musíme hledat společně způsob, jak nalézt dost finančních prostředků,“ zmínil. Část se podle něj podaří už v tomto volebním období. Zejména v resortu dopravy se podle předsedy vlády daří pokračovat v projektech a do deseti let by například měla být hotová dálniční síť.

Fiala doufá, že v jeho vizi budou pokračovat i další vlády, byť třeba bez jeho účasti. „Jinak se skutečně neposuneme mezi špičku Evropy a mezi nejlepší země na světě,“ poznamenal.