Ochranné desky z plexiskla, jež obchodní řetězce a lékárny instalovaly kvůli ochraně před koronavirem, budou lékárníky a prodavačky od zákazníků oddělovat i po skončení koronové krize. Firmy do nich investovaly miliony korun a pochvalují si, že dobře plní svůj účel. „O demontáži plexikrytů v tuto chvíli vůbec neuvažujeme,“ řekl Deníku mluvčí lékáren Dr. Max Michal Petrov.

Lidé si rychle zvykli

„Po jistý čas jsme pozorovali u některých pacientů mírné tendence se plexisklům vyhýbat, obcházet je z boku, ale brzy si na ně zvykli,“ konstatoval Petrov. Kryty podle něj zaměstnance spolehlivě chránily před kapénkovou nákazou, počítá proto s jejich dlouhodobým využitím. „Údržba není komplikovaná, kvalita povrchu nijak zásadně při čištění netrpí,“ pochvaluje si mluvčí.

Podobně situaci vidí také obchodní řetězec Lidl, jenž do ochranných plexiskel, dezinfekčních stojanů, rukavic, sáčků a značení s upozorněními na rozestupy a dodržování hygienických zásad a ochranných pomůcek pro zaměstnance investoval několik desítek milionů korun. „V případě ochrany našich zaměstnanců a zákazníků rozhodně nechceme nic podcenit,“ prohlásila mluvčí Lidlu Zuzana Holá. Jak dlouho ochranná plexiskla bude firma používat, však nedokáže odhadnout. „Vše bude záviset na vládních nařízeních a také na vývoji situace v České republice celkově,“ vysvětlila.

„Plexiskla nejen v úseku pokladen, ale také informací a v sekci čerstvého pečiva na prodejnách ponecháme i v budoucnu,“ přizvukuje mluvčí Kauflandu Renata Maierl.

Ještě uvidíme

Se stálým využitím plexiskel naopak nepočítají v Globusu, přestože i zde s touto investicí měli dobrou zkušenost. „Problémem byla hlavně nedostupnost materiálu v danou chvíli na trhu,“ zavzpomínala na začátek epidemie mluvčí Globusu Lutfia Volfová. „Uvažujeme, že budeme v budoucnu s tímto ochranným prostředkem pracovat vždy, když vyhodnotíme, že si to situace žádá. Neplánujeme však ponechat plexiskla permanentně,“ dodala.