Zmatek pro cestující by vyřešil jednotný národní tarif. Ten však má přijít až za rok. Ministerstvo dopravy zatím místo něho připravilo šestistránkový návod, v němž dává obecné rady, kde si mají železniční cestovatelé kupovat jízdenky. S naším grafickým přehledem se zvládnete zorientovat rychleji.

Most jako experiment

Město Most po roce opět poutá pozornost. Tentokrát ne jako dějiště populárního seriálu, ale jako pokusná železniční laboratoř. Na mosteckém nádraží se budou potkávat vlaky celkem pěti různých železničních dopravců. Na Ústecku bude platit také krajská jízdenka, ta ale při cestě za hranice regionu stačit nebude.

V některých regionech je integrovaný dopravní systém dosud v plenkách. Například na jihu Čech funguje jen v pilotním provozu v bezprostředním okolí Českých Budějovic. Šumavské lokálky přitom už dva roky obsluhuje soukromý dopravce GW Train Regio. „Cestující si bude moci koupit jízdenku na navazující spoj Českých drah u průvodčího bez přirážky, pokud se prokáže jízdenkou z předchozí cesty s jiným dopravcem,“ ubezpečil Petr Pošta z tiskového oddělení ČD.

Na jihovýchodě jen krajský tarif

Opačným extrémem je Jihomoravský kraj, kde už integrace obsáhla celé území, a dokonce překročila státní hranice. Vedení kraje proto rozhodlo, že dopravci už nebudou nabízet jízdenky dle svých tarifů. Dokonce sáhlo na posvátnou krávu železničářů – takzvané režijní jízdenky. Odbory reagovaly vyhlášením stávkové pohotovosti, řešení krize se očekává až 9. prosince.

Podobnou revoluci plánoval také sousední Olomoucký kraj, po kritice veřejnosti ale otočil, takže tarif národního dopravce bude uznávat i v příštím roce. To na Zlínsku necouvli, ačkoli spuštění integrovaného dopravního systému teprve plánují.

Situace je tedy komplikovaná už v rámci jednotlivých krajů. A ten, kdo pojede třeba z Podkrušnohoří na Šumavu nebo z Hané na Vysočinu, se bude muset před cestou v dostatečném předstihu vyzbrojit potřebnými informacemi, mobilními aplikacemi nebo krajskými dopravními kartami.

Jak na nákup železničních jízdenek pro cestu mezi kraji