Rozsáhlý plán podle něj povede k tomu, že lidé budou více chodit pěšky nebo jezdit na kole a nastartuje zcela nový byznys. „Cyklistiku čeká ve Velké Británii zlatá éra,“ tvrdí premiér Boris Johnson.

Lidé ve Stockholmu
Náročná doba. Země Evropské unie čeká nejtěžší recese za desetiletí

Ministerstvo už zveřejnilo „kuchařku“ městům, jak ubrat veřejný prostor autům a naopak přidat místo cyklistům a pěším. V praxi tak mají vzniknout nejen nové cyklostezky, ale například širší chodníky, úpravou mají projít také křižovatky. „Ulice, které budou jen pro pěší, cyklisty a autobusy, mohou vzniknout během několika týdnů,“ uvedlo ministerstvo v tiskové zprávě.

Zatím má jít jen o „dočasné“ opatření kvůli pandemii, mohou se ale stát trvalými.Částečně jde ale o hru s čísly: už v únoru oznámil, že do cyklistiky a veřejné dopravy chce investovat pět miliard liber. Tentokrát se zaměřil pouze na prezentaci investic do mikromobility, zdůraznil, že jde o další peníze navíc. Nejde ale zdaleka jen o peníze, ale hlavně o přístup.

Stát chce využít toho, že během pandemie výrazně stoupl počet chodců a cyklistů, aby se vyhnuli kontaktu s lidmi. „Chceme, aby lidé dál jezdili na kole a chodili pěšky,“ napsalo ministerstvo. Součástí balíčku podpory mají být například vouchery na opravu starých kol či podpora vzniku opraven kol.

Písek, voda, ptáci, hmyz a různé přírodní nečistoty se mohou dostat přes otvory do letadel, která nyní zůstávají na zemi. Proto jsou motory a senzory zabaleny do ochranných obalů, které nepropustí ani vodu.
Když se nelétá. Emirates ukázaly, co dělají s dvěma stovkami letadel na zemi

Součástí balíčků má být i podpora elektrických koloběžek, zkušební provoz systému jejich půjčoven vznikne ve West Midlands. Vláda počítá s tím, že koloběžky budou jezdit po silnicích. Vláda současně vybuduje síť nabíjecích stanic pro takové koloběžky či elektrokola i elektromobily.

Hrozí častější zácpy

Snaha o větší zapojení cyklistiky je i logická: vláda zatím nepočítá s tím, že by byla schopna rychle navýšit kapacitu veřejné dopravy a obává se, že jak se bude postupně obnovovat běžný život, lidé se budou přeplněným autobusům, vlakům či metru vyhýbat a budou jezdit autem. Hrozí tak podstatně častěji zácpy. To ukazuje ostatně i Praha, kde je počet cestujících v metru na třetině původních čísel, počty aut se ale už dostaly téměř na sto procent původního stavu. Zdůrazňují také výhody pro životní prostředí a zdraví obyvatel.

Ministr dopravy zdůraznil, že nárůst cyklistické dopravy jen o 5 procent by znamenal ročně o 9 milionů jízd autem méně.