Podle Jakuba Ptačinského, mluvčího Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která rekonstrukci zajišťuje, se práce sice zdržely, ale pouze opticky. „Firma, která rekonstrukci nádraží provádí, zvolila jiný postup," vysvětlil. Dělníci nezačali pracovat v prostorách nádraží, ale v tak zvané neviditelné části. „Šlo o montáž vnitřních sítí před demolicí budovy a prováděly se sondy terénu, na němž vyroste nová budova," doplnil mluvčí.

Jenomže rekonstrukce horního nádraží se zřejmě neobejde bez komplikací. Protože zatímco jedni, a to včetně vedení města, si oddechli, že oprava konečně začala, památkáři investora varují, že není vyloučeno prohlášení litinového zastřešení nástupiště za kulturní památku. Původní verze, aby kulturní památkou bylo celé horní nádraží, totiž neprošel.

„Ve fázi zpracování a projednávání je tedy pouze návrh na tu nejhodnotnější část, která kryje nástupiště. A je reálný předpoklad, že litinová krytina na seznamu kulturních památek bude. My jsme proto majitele upozornili, aby na to při pracích brali ohled a nedělali nevratné kroky," vysvětlil Vladimír Lokajíček z pracoviště Národního památkového úřadu v Lokti. Jenomže pak by litinový skvost mohl také zůstat tam, kde je nyní, tedy u kolejiště. S čímž projekt nepočítá. Litinového zastřešení nástupiště se demolice sice netýká, ale podle projektu architekta Petra Franty by mělo být předsunuto před budovu horního nádraží a zastřešit zastávky autobusů. Litinový kryt se tak bude muset rozebrat, zakonzervovat a znovu složit.

A ve hře jsou i peníze. Podle mluvčího Ptačinského SŽDC Karlovým Varům nabídla, aby si litinový kryt za osm milionů korun odkoupily. Jenomže město váhá. „Teď o tom licitujeme. My bychom byli pro, aby se SŽDC na rekonstrukci litiny finančně spolupodílela," vysvětlil náměstek primátora Jiří Klsák (KOA). Přitom celá investice horního nádraží bude stát SŽDC necelých sto milionů korun, z nichž 70 procent by investor rád uhradil z evropských dotací. Konečný moderní vzhled nádraží by měl splňovat veškeré nároky odpovídající trendům 21. století, s dostatečnou kapacitou pro odbavení cestujících. Součástí je i úprava zeleně před nádražím a právě stromy by podle náměstka Klsáka měly tlumit moderní efekt nových budov, které nahradí byť historické, ale ostudné současné objekty. „Já jsem rád, že se hnuly ledy a že se něco děje. Je pravda, že jde o novostavbu, ale současné budovy už byly ve zchátralém stavu," uvedl náměstek Klsák.