VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dobrý den, tady záchranná služba, jak můžeme pomoci

Karlovarský kraj - Záchranná služba v Karlovarském kraji vyjela za rok 2012 k 31 531 výjezdům

29.1.2013
SDÍLEJ:

V dispečinku záchranné služby Karlovarského kraje to často vypadá jako ve včelím úlu.Foto: Petr Toman

Viděl jsem už několik seriálů z prostředí záchranné služby, a tak před nástupem do dispečinku Karlovarské krajské záchranné služby vstupuji s představou, jak to bude vypadat.

Po otevření dveří mě nejvíce udivilo, kolik zde slouží operátorek. Z televize jsem zvyklý na obrovské místnosti plné lidí se sluchátky na hlavě. Zde však seděly tři dispečerky. Na uších žádná sluchátka, jen neustále přišpendlené k telefonnímu sluchátku.

Ani jsem nezavřel za sebou dveře a už slyším: „Dobrý den, záchranná služba, jak vám můžeme pomoci?" Samozřejmě nebyla tato věta věnována mně, ale zrovna jedna z operátorek vyřizovala hovor.

„Vítejte v srdci záchranné služby," uvedl ředitel ZZS Karlovarského kraje Roman Sýkora, „Pokud voláte v našem kraji na číslo 155, dovoláte se sem," informuje.

To už se mě ujímá dnešní směna dispečerek, Marie, Monika a Lýdie, které mě za neustálého přerušování telefony uvádí ze seriálových iluzí do české reality.

„Lidé často při hovoru věnují až přespříliš energie do diskuze s námi, než pomoci nemocnému a určení jeho polohy. Musíme je tak uklidnit a tím ztrácíme drahocenný čas," vysvětluje mi záchranářka Monika a k ní se s častými problémy připojuje její kolegyně Marie.

Místo sanitky taxík

„Často k nám volají lidé s bolavým palcem a žádají o převoz do nemocnice. Léty praxe se dají některé případy vytřídit, ale pokud tam rychlou nepošleme, může to být velký průšvih. A to si ani jedna z nás ´nelajzne´. Bez nadsázky fungujeme v některých případech jako taxi."

Moji další otázku přerušuje telefonát na linku 155. „Dýchá pravidelně? Není opilý?" zní klidným hlasem otázky dispečerky Moniky. „A kde přesně stojíte? Dobře, hned vám tam posíláme sanitku." Jedná se o záchranu života a záchranářka nacvičeným pohledem hledá nejbližší sanitku. „Tady stovka, vyložte pacienta a jeďte k tržnici k Albertu, paní tam na vás bude mávat". Než se stačím zorientovat, ozve se hlas ve vysílačce. „Rozumím, jedeme." Nestíhám si ani poznamenat a na mapě, která okamžitě přenáší GPS polohu všech sanitních vozů v kraji, se rozpohybuje vyslaná sanitka.

V dispečinku záchranné služby Karlovarského kraje to často vypadá jako ve včelím úlu.

Zneužívání 155 je problém

V tichu před bouří se stíhám zeptat na další otázku. A na lidi, kteří si krátí dlouho chvíli vytáčením čísla 155. „Jednou jsme tu měli extrémní případ, kdy nám někdo volal z jednoho telefonního čísla na dispečink skoro dvěstěkrát za naší směnu. Jedinou naši možností je toto číslo na 24 hodin zablokovat, díky domluvě s mobilními operátory," prozrazuje záchranářka Lýdie.

Během hovoru na toto téma zapraská vysílačka, jak je na tom zraněný před Tržnicí. „Holky, tak to bylo CPčko (cévní mozková příhoda), kam je pošleme?" informuje své spolupracovnice Monika.

V obklopení monitorů a neustále vyzvánějících telefonů, které informují převozní sanitky, do jaké obce mají jet pro pacienty, se ptám na nedávný únik plynu na Základní škole J. A. Komenského. „Je to takové narušení rutiny, což je ale zde úplně normální. Abych se přiznala, nebylo to moc příjemné. Z ničeho nic zde začaly ve velkém zvonit telefony, když nám tuto informaci navíc potvrdili policisté a hasiči, trošku nás zamrazilo.

Prvotní informace mluvila až o 600 zasažených dětech," svěřila se dispečerka Monika. Tu doplnila kolegyně Lýdie. „Okamžitě jsme stáhli všechno, co mělo kola, a poslali jsme to tam, kromě jedné sanitky, kterou jsme si nechali jako zálohu. Shodou okolností se zde za námi zastavil kolega, který měl v ten den volno. Ten neváhal a okamžitě se vydal na místo v sanitce s inkubátorem, jen aby mohl pomoci."

Další kolo otázek opět přerušilo tísňové volání. „Dobrý den, záchranná služba, jak vám můžeme pomoci?" Z plynulé češtiny přechází operátorka do perfektní němčiny. Snažil jsem se aspoň část přeložit, ale než se mi to povedlo, byla už na místo vyslána sanitka s RVčkem, jak se zde nazývá nový systém Rendez Vous, na který si už dispečerky zvykly.

O práci v srdci záchranné služby se stará pět skupin po třech vyškolených dispečerech. Brzy by podle ředitele Sýkory měl přibýt čtvrtý člen, protože počet výjezdů rok od roku stoupá. „Pokud chcete tuto práci dělat, musíte být hodně samostatný, zdravotnicky vzdělaný a hlavně musíte být psychicky vyrovnaný, protože tato práce je velmi náročná," řekla záchranářka Monika.

Když vidím, jak tento včelí úl pracuje, ptám se, jak ´škatulata, hejbejte se´ se sanitkami, které jezdí případ od případu, snáší samotné jejich posádky . „Snažíme se, pokud to jen jde, aby se často střídaly. Občas ale přijde den, kdy má posádka čas jen na to, aby si v nemocnici vyběhla na toaletu."

Na oběd je času málo

Konečně nastává něco, co ze své práce znám i já. A to obědvání u počítače při práci. Využívám chvilky mezi sousty a kočírování sanitek po celém kraji a ptám se, jak se profesionálové koukají na oblíbené seriály z prostředí nemocnic. „Lidé potřebují bílé pláště, to je asi jediné, co mě napadá, neboť jsou to až na vzácné výjimky špatně technicky zpracované seriály," shodují se svorně všechny.

Další mé kroky vedly k lékaři, který dnes drží služby v rámci systému Rendez Vous. „Je to zajímavý systém, ale především postavený na malém počtu lékařů. Proto se mi více líbí vzor anglosaských zemí, kde funguje Paramedic. Je to univerzální záchranář, a zde ve většině případů je doktor pouze na telefonu, a ne u výjezdu," říká doktor Maruna a dále vysvětluje, jak dokáží lidé z ulice poskytovat první pomoc. „Hodně se to zlepšilo, pomohlo tomu především dobré navádění našeho dispečinku a trochu také pomáhají stále omílané seriály. Chce to jen, aby lidé nebyli ke svému okolí lhostejní. Na další otázku ohledně poděkování za své služby odpovídá: „Moc se to nestává, když už lidé poděkují, tak spíše lékařům v nemocnici, než nám," uzavírá náš rozhovor doktor Maruna.

Když se vracím rozloučit s operátorky Lýdií, Monikou a Marií, pokládám jim poslední otázku, jak mají rády svoji práci. „Neměly bychom, zní to sice trošku jako masochismus, ale adrenalin už potřebujeme k životu. I přes občasné bitvy s nemocnicí, si nedokážeme představit jiné zaměstnání," shodují se všechny tři.

Autor: Petr Toman

29.1.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Obchod - Obchod Pokladní 17 000 Kč Pokladníci v prodejnách POKLADNÍ-HPP v maloobchodní prodejně. Požadované vzdělání: nižší střední. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17000 kč, mzda max. 17000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Kontakt: telefonicky, e-mailem: prodej@norma-online.cz, Požadujeme : , vzdělání – nižší střední , praxe v obchodním řetězci výhodou , samostatný a výkonný způsob práce, nasazení , spolehlivost, pracovitost, flexibilitu a pozitivní postoj k obchodu , příjemné vystupování , ochotu k fyzické práci , , Nabízíme : , Řádné zaškolení, možnost profesního růstu , Odpovídající finanční ohodnocení, jistotu stálého zaměstnání. Pracoviště: Norma, k.s. - 002, Železniční, č.p. 1007, 360 05 Karlovy Vary 5. Informace: , . Gastronomie - Gastronomie Barman, výčepní 21 000 Kč Barmani BARMAN/KA. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 21000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: BARMAN/KA, Kontakt: pí Milotová Eva, tel.: 725681064 (9:00 - 15:00), e-mail: assistant@grandhotel-ambassador.cz, , Přijmeme do našeho kolektivu barmana/barmanku do nočního baru, , Požadujeme: , - spolehlivost, samostatnost, zodpovědnost, hovorově AJ, NJ, RJ, slušné a příjemné vystupování, , Nabízíme: , - atraktivní prostředí, výborný kolektiv, nástupní plat 21.000,-Kč + provize z obratu. Pracoviště: Národní dům provozní, s.r.o. - 000, T. G. Masaryka, č.p. 1088, 360 01 Karlovy Vary 1. Informace: Eva Milotová, +420 725 681 064. Gastronomie - Gastronomie Pomocníci v kuchyni 13 500 Kč Pomocníci v kuchyni POMOCNÁ SÍLA V KUCHYNI. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 13500 kč, mzda max. 15000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: POMOCNÁ SÍLA V KUCHYNI, Kontakt: pí Majorošová Nikola, tel.: 721263587, e-mail: provoz@jeandecarro.com, životopis zasílat na adresu provoz @jeandecarro.com, , Požadujeme:, - samostatnost, spolehlivost, praxe v hotelu výhodou, ochota pomáhat vařit, , Nabízíme:, - malý hotel, příjemné pracovní prostředí,, - vánoční odměny,, - po 6 měsících zaměstnání možnost využití Wellness provozu 2x za rok,, - po 1 roce zaměstnání příspěvek na penzijní pojištění, životní pojištění nebo příspěvek na dovolenou,, - příspěvek na stravu / stravenky,. Pracoviště: Ldt panorama cz a.s. - hotel jean de carro - oo1, Moravská, č.p. 1028, 360 01 Karlovy Vary 1. Informace: Nikola Majorošová, +420 721 263 587. Bankovnictví a finanční služby - Bankovnictví a finanční služby Bankovní makléř 28 000 Kč Bankovní makléři Specialista finančních produktů Českomoravské stavební spořitelny, a.s.. Požadované vzdělání: úsv. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 28000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: poznámka:, CO VÁS ČEKÁ:, - činnost, která má opravdu smysl a každý den vás nové zkušenosti posunou dál, - schůzky s klienty a řešení jejich finančních potřeb, - plánování kalendáře – skloubit pracovní i osobní aktivity necháme na vás, - prohlubování znalostí v oblasti financí, prodejních a komunikačních dovedností, - široká produktová nabídka: stavební spoření, doplňkové penzijní spoření, půjčky ze stavebního spoření, hypoteční úvěry, životní pojištění, pojištění majetku a odpovědnosti, rizikové životní pojištění, běžné účty…, , CO OČEKÁVÁME MY:, - baví vás povídat si s lidmi osobně i po telefonu, - máte dobrý pocit, když můžete druhým pomoci, - máte vlastní nápady, které také dotáhnete do konce, - máte maturitu a čistý trestní rejstřík, , NA OPLÁTKU NABÍZÍME:, - veškerá školení zdarma, - již existující klientský kmen do vaší správy, - prodejní materiály a silnou podporu obchodních týmů, - příležitost zajímavých výdělků, na období prvních 3 měsíců min. 28.000 Kč / měsíc, - svobodu v organizaci času a práce, - možnost profesního růstu a osobního rozvoje. Pracoviště: Petr datinský - 001, Majakovského, č.p. 707, 360 05 Karlovy Vary 5. Informace: Petr Datinský, +420 604 849 810.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

V Lokti je nová koalice, vítězná TOP 09 jde do opozice

Ilustrační foto
1

Tři zápisy do UNESCO jsou pro region velikým plus

Poznejte zajímavou práci kriminalistů

Karlovy Vary – Také rádi sledujete detektivní seriály a žasnete nad prací forenzních techniků a moderními, skoro až neuvěřitelnými metodami, kterými dokáží usvědčit pachatele? Pak jsme připravili přednášku přesně pro vás.

Požár lyské Kovony a hromadná nehoda v tunelu: prohlédněte si videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve dnech 15. a 16. října 2018.

Nově zvolený senátor: S ústavou se musí opatrně

Sokolov - Novým senátorem za Sokolovsko se stane Miroslav Balatka. I když se bude s prací senátora teprve seznamovat, zeptali jsme se ho na několik jeho názorů ohledně horní komory parlamentu.

Už i v Norimberku znají chebský unikát – krovy

Cheb – Město Cheb mělo další příležitost prezentovat svou mimořádně cennou památku – historické krovy. Stalo se tak ve vzdělávacím centru Norimberk, kde byla připravená pódiová diskuze ke 100 letům samostatnosti republiky.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT