VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dobrý den, tady záchranná služba, jak můžeme pomoci

Karlovarský kraj - Záchranná služba v Karlovarském kraji vyjela za rok 2012 k 31 531 výjezdům

29.1.2013
SDÍLEJ:

V dispečinku záchranné služby Karlovarského kraje to často vypadá jako ve včelím úlu.Foto: Petr Toman

Viděl jsem už několik seriálů z prostředí záchranné služby, a tak před nástupem do dispečinku Karlovarské krajské záchranné služby vstupuji s představou, jak to bude vypadat.

Po otevření dveří mě nejvíce udivilo, kolik zde slouží operátorek. Z televize jsem zvyklý na obrovské místnosti plné lidí se sluchátky na hlavě. Zde však seděly tři dispečerky. Na uších žádná sluchátka, jen neustále přišpendlené k telefonnímu sluchátku.

Ani jsem nezavřel za sebou dveře a už slyším: „Dobrý den, záchranná služba, jak vám můžeme pomoci?" Samozřejmě nebyla tato věta věnována mně, ale zrovna jedna z operátorek vyřizovala hovor.

„Vítejte v srdci záchranné služby," uvedl ředitel ZZS Karlovarského kraje Roman Sýkora, „Pokud voláte v našem kraji na číslo 155, dovoláte se sem," informuje.

To už se mě ujímá dnešní směna dispečerek, Marie, Monika a Lýdie, které mě za neustálého přerušování telefony uvádí ze seriálových iluzí do české reality.

„Lidé často při hovoru věnují až přespříliš energie do diskuze s námi, než pomoci nemocnému a určení jeho polohy. Musíme je tak uklidnit a tím ztrácíme drahocenný čas," vysvětluje mi záchranářka Monika a k ní se s častými problémy připojuje její kolegyně Marie.

Místo sanitky taxík

„Často k nám volají lidé s bolavým palcem a žádají o převoz do nemocnice. Léty praxe se dají některé případy vytřídit, ale pokud tam rychlou nepošleme, může to být velký průšvih. A to si ani jedna z nás ´nelajzne´. Bez nadsázky fungujeme v některých případech jako taxi."

Moji další otázku přerušuje telefonát na linku 155. „Dýchá pravidelně? Není opilý?" zní klidným hlasem otázky dispečerky Moniky. „A kde přesně stojíte? Dobře, hned vám tam posíláme sanitku." Jedná se o záchranu života a záchranářka nacvičeným pohledem hledá nejbližší sanitku. „Tady stovka, vyložte pacienta a jeďte k tržnici k Albertu, paní tam na vás bude mávat". Než se stačím zorientovat, ozve se hlas ve vysílačce. „Rozumím, jedeme." Nestíhám si ani poznamenat a na mapě, která okamžitě přenáší GPS polohu všech sanitních vozů v kraji, se rozpohybuje vyslaná sanitka.

V dispečinku záchranné služby Karlovarského kraje to často vypadá jako ve včelím úlu.

Zneužívání 155 je problém

V tichu před bouří se stíhám zeptat na další otázku. A na lidi, kteří si krátí dlouho chvíli vytáčením čísla 155. „Jednou jsme tu měli extrémní případ, kdy nám někdo volal z jednoho telefonního čísla na dispečink skoro dvěstěkrát za naší směnu. Jedinou naši možností je toto číslo na 24 hodin zablokovat, díky domluvě s mobilními operátory," prozrazuje záchranářka Lýdie.

Během hovoru na toto téma zapraská vysílačka, jak je na tom zraněný před Tržnicí. „Holky, tak to bylo CPčko (cévní mozková příhoda), kam je pošleme?" informuje své spolupracovnice Monika.

V obklopení monitorů a neustále vyzvánějících telefonů, které informují převozní sanitky, do jaké obce mají jet pro pacienty, se ptám na nedávný únik plynu na Základní škole J. A. Komenského. „Je to takové narušení rutiny, což je ale zde úplně normální. Abych se přiznala, nebylo to moc příjemné. Z ničeho nic zde začaly ve velkém zvonit telefony, když nám tuto informaci navíc potvrdili policisté a hasiči, trošku nás zamrazilo.

Prvotní informace mluvila až o 600 zasažených dětech," svěřila se dispečerka Monika. Tu doplnila kolegyně Lýdie. „Okamžitě jsme stáhli všechno, co mělo kola, a poslali jsme to tam, kromě jedné sanitky, kterou jsme si nechali jako zálohu. Shodou okolností se zde za námi zastavil kolega, který měl v ten den volno. Ten neváhal a okamžitě se vydal na místo v sanitce s inkubátorem, jen aby mohl pomoci."

Další kolo otázek opět přerušilo tísňové volání. „Dobrý den, záchranná služba, jak vám můžeme pomoci?" Z plynulé češtiny přechází operátorka do perfektní němčiny. Snažil jsem se aspoň část přeložit, ale než se mi to povedlo, byla už na místo vyslána sanitka s RVčkem, jak se zde nazývá nový systém Rendez Vous, na který si už dispečerky zvykly.

O práci v srdci záchranné služby se stará pět skupin po třech vyškolených dispečerech. Brzy by podle ředitele Sýkory měl přibýt čtvrtý člen, protože počet výjezdů rok od roku stoupá. „Pokud chcete tuto práci dělat, musíte být hodně samostatný, zdravotnicky vzdělaný a hlavně musíte být psychicky vyrovnaný, protože tato práce je velmi náročná," řekla záchranářka Monika.

Když vidím, jak tento včelí úl pracuje, ptám se, jak ´škatulata, hejbejte se´ se sanitkami, které jezdí případ od případu, snáší samotné jejich posádky . „Snažíme se, pokud to jen jde, aby se často střídaly. Občas ale přijde den, kdy má posádka čas jen na to, aby si v nemocnici vyběhla na toaletu."

Na oběd je času málo

Konečně nastává něco, co ze své práce znám i já. A to obědvání u počítače při práci. Využívám chvilky mezi sousty a kočírování sanitek po celém kraji a ptám se, jak se profesionálové koukají na oblíbené seriály z prostředí nemocnic. „Lidé potřebují bílé pláště, to je asi jediné, co mě napadá, neboť jsou to až na vzácné výjimky špatně technicky zpracované seriály," shodují se svorně všechny.

Další mé kroky vedly k lékaři, který dnes drží služby v rámci systému Rendez Vous. „Je to zajímavý systém, ale především postavený na malém počtu lékařů. Proto se mi více líbí vzor anglosaských zemí, kde funguje Paramedic. Je to univerzální záchranář, a zde ve většině případů je doktor pouze na telefonu, a ne u výjezdu," říká doktor Maruna a dále vysvětluje, jak dokáží lidé z ulice poskytovat první pomoc. „Hodně se to zlepšilo, pomohlo tomu především dobré navádění našeho dispečinku a trochu také pomáhají stále omílané seriály. Chce to jen, aby lidé nebyli ke svému okolí lhostejní. Na další otázku ohledně poděkování za své služby odpovídá: „Moc se to nestává, když už lidé poděkují, tak spíše lékařům v nemocnici, než nám," uzavírá náš rozhovor doktor Maruna.

Když se vracím rozloučit s operátorky Lýdií, Monikou a Marií, pokládám jim poslední otázku, jak mají rády svoji práci. „Neměly bychom, zní to sice trošku jako masochismus, ale adrenalin už potřebujeme k životu. I přes občasné bitvy s nemocnicí, si nedokážeme představit jiné zaměstnání," shodují se všechny tři.

Autor: Petr Toman

29.1.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Gastronomie - Gastronomie Vedoucí provozu 19 500 Kč

Vedoucí provozu v ubytování, stravování a pohostinství (kromě školních jídelen a menz) PROVOZNÍ REFERENT/KA. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 19500 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: PROVOZNÍ REFERENT/KA, Kontakt: p. Sluka, tel.: 352511100,352511100 (7:00 - 15:00 hod), e-mail: hoiszova@bohemia-lazne.cz, Organizační schopnosti, přesnost, příjemné vystupování. Výhoda - praxe v gastronomii (restaurační nebo lázeňský provoz). Znalost dietního stravování nebo skladového hospod. výhodou, střední hotelová škola výhodou., Práce s PC (Word, Excel). Znalost ruského a německého jazyka - alespoň základní., Zákl. mzda 19500,- (po zapracování 21000,-) + prémie a ostatní příplatky.. Pracoviště: Bohemia - lázně a. s. - oo1, Sadová, č.p. 800, 360 01 Karlovy Vary 1. Informace: Sluka, +420 352 511 100.

Zdravotnictví - Zdravotnictví Internisti 35 000 Kč

Lékaři v interních oborech LÉKAŘ/KA INTERNISTA/KA. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 35000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: LÉKAŘ/KA INTERNISTA/KA, Kontakt: p. Oberemko, tel.: 777555501, e-mail: lawyer@tinowa.com, Požadujeme:, - znalost německého jazyka. Pracoviště: Tinowa group s.r.o. - 000, Sopečná, č.p. 198, 360 18 Karlovy Vary 18. Informace: Oberemko, +420 777 555 501.

Vzdělávání a školství - Vzdělávání a školství Učitelka mateřské školy 16 000 Kč

Učitelé v oblasti předškolní výchovy. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16000 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: prvotní kontakt osobně, telefonicky i e-mailem :Nečová Jolana, tel.: 723743822, e-mail: mshalasova@seznam.cz., Náplň práce: Výchovně vzdělávací činnost směřující k získávání vědomostí, dovedností a návyků dětí v mateřské škole podle vzdělávacího programu. Osobní příprava na výchovně vzdělávací činnost. Aplikace výchovných metod včetně individuální práce s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami. Komunikace s rodiči. Sledování, kontrola a hodnocení výsledků vzdělávacího programu.. Pracoviště: Mateřská škola ostrov, halasova 765, okres karlovy vary - 000, Halasova, č.p. 765, 363 01 Ostrov nad Ohří. Informace: Jolana Nečová, +420 723 743 822.

Ochrana a ostraha - Ochrana a ostraha Pracovník ostrahy 18 000 Kč

Pracovníci ostrahy, strážní OSTRAHA PRODEJNY. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 5. Poznámka: Kontakt: POUZE telefonicky - PO-PÁ 9-15 hod domluvit schůzku, nechodit osobně na pracoviště., Příjemné vystupování, trestní bezúhonnost, spolehlivost, dochvilnost., Možnost na plný nebo zkrácený úvazek.. Pracoviště: Pharm invest s.r.o. - 005, Frimlova, č.p. 963, 360 17 Karlovy Vary 17. Informace: Jana Bužková, +420 722 364 328.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vizualizace pobytového zařízení pro seniory v Sokolově.
5

Dům pro seniory bude až s novým vedením města

Ïlustrační foto.

Po koupání v Kolováku skončili lidé v nemocnici

OTÁZKA PRO: Čestmíra Bruštíka, náměstka primátora města

Karlovarsko - Březová by byla nejraději, kdyby z obce zmizel areál pily společnosti Lázeňské lesy, jejímž zřizovatelem je město Karlovy Vary. Uvažujete o tom, že by byla přemístěna někam jinam?

Tenisté přišli o světla pro kurt

Karlovy Vary - Dvě desítky reflektorů za zhruba 85 000 korun, dočasně uskladněných v areálu tenisových kurtů, ukradli dva mladíci ve věku 19 a 21 let.

Stříkačky stříkaly u Stříbrných stěn a cizinci kopali bezbranného: videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve středu 15. srpna 2018.

Horor místo dovolené? Reklamujte!

Karlovarský kraj - Zákazník by měl upozornit svého delegáta co nejdřív, že je situace odlišná od uzavřené smlouvy.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT