Od 1. ledna totiž došlo na západě Čech k zásadní změně v krajské meziměstské autobusové dopravě. Tu nově zajišťuje Dopravní podnik Karlovy Vary. Využívá k tomu nové autobusy, které si pronajímá z majetku kraje, a jezdí podle jízdních řádů sestavených krajskými úředníky. Podle hnutí ANO je ale problém je ale v tom, že na některých linkách a spojích mají nové autobusy nízkou kapacitu, jízdní řády nevyhovují cestujícím, řidiči mají problémy s odbavovacím systémem a dochází k obrovským zpožděním, autobusy pořádně netopí a podobně.

„Je třeba pomoci cestujícím, kteří se každý den dostávají do velkých problémů a nemají na tom žádnou vinu,“ vysvětluje poslankyně parlamentu a stínová hejtmanka Jana Mračková Vildumetzová (ANO). Opozice proto vyzývá vedení kraje, aby minimálně v lednu nechalo jízdné na problémových linkách a spojích zdarma, naučilo řidiče obsluhovat odbavovací systém, přenastavilo jízdní řády dle požadavků a potřeb cestujících a dalo celou situaci do pořádku.

Ilustrační foto.
Tržnice omezila příjezd autobusů. Přespolní cestující sem už nedojedou

„Leden je dostatečně dlouhý měsíc na to, aby se vše zvládlo správně nastavit a dostat systém do správných kolejí. Vedení kraje ale musí začít pracovat, musí začít řešit problémy a v mnoha případech začít naslouchat odborníkům a lidem s praktickými zkušenostmi a neházet odpovědnost na úředníky,“ doplňuje starosta Mariánských Lázní a opoziční zastupitel Martin Hurajčík (ANO).

Právě on totiž před několika lety stál u zrodu tohoto projektu. Měl ale připravený rozdílný plán nákupu autobusů a celý projekt vycházel z pečlivě zmapovaných jízdních řádů, vytíženosti jednotlivých linek a dalších potřeb cestujících. „Pak se vystřídalo vedení kraje a podstatné části zadávacího řízení byly změněny. Jeho změny ale téměř pokaždé vedly k problémům a neuvěřitelně vysokým finančním nákladům. Jedním ze změněných projektů je i tento, na novou meziměstskou dopravu. Vedení kraje v něm například původně zamýšlené autobusy s automatickou převodovkou nahradilo jinými typy, celou zakázku nesmyslně prodražilo požadavkem na „full-servis“ po extrémně dlouhou dobu a nenechalo si dostatek času na odladění celého systému,“ pokračuje Martin Hurajčík, který nastalé situace velmi lituje a tvrdí, že nebýt dlouhodobého nezájmu současného vedení kraje, mohl být Karlovarský kraj vzorem pro všechny ostatní.