Konat se bude v Praze a diváci uvidí mistrovská díla, jako Zpívání v dešti, Král komedie, Kráska dne nebo Opilí láskou. Autoři vybraných filmů jsou tvůrci zvučných jmen Jean-Luc Godard, Paul Thomas Anderson, Martin Scorsese či Luchino Visconti. Slavná díla, která se nesmazatelně zapsala do historie kinematografie, dostanou na plátně kin novou šanci setkat se s diváky. Ať už s pamětníky, kteří zažili filmové premiéry a od té doby jsou jejich fanoušky, tak s těmi, kteří je uvidí poprvé.

Přehlídku zahájí digitálně restaurovaný film Sedmikrásky režisérky Věry Chytilové. „Myšlenka uspořádat v Praze přehlídku filmů, které se zapsaly svou výjimečností do dějin kinematografie, v nás uzrávala dlouho. Teď nastala ta správná doba zahájit novou tradici, prosinec je ten nejvhodnější čas,“ říká výkonný ředitel MFF KV Kryštof Mucha. První ročník svátku filmových legend se uskuteční pod hlavičkou MFF Karlovy Vary a ve spolupráci s Národním filmovým archivem v pražských kinech Světozor a Ponrepo od 1. do 3. prosince 2022. “Poskytnout možnost zhlédnout po letech oblíbený film, případně si jej užít vůbec poprvé tak, jak je tvůrce zamýšlel divákům předložit – tedy na velkém plátně, anebo inspirovat www.kviff.com budoucí filmaře nabídkou neopakovatelných setkání s více či méně známými milníky historie filmu. Tyto myšlenky stály u zrodu KVIFF Classics, magického dostaveníčka s filmovou klasikou,“ říká umělecký ředitel MFF KV Karel Och. “Jeho silným inspiračním zdrojem je lyonský svátek klasického filmu Lumiere Festival, absolutní eldorádo pro filmové nadšence, jež od roku 2009 ukazuje, jak lze nadchnout diváky ve velkém městě,“ dodává.

Film, který přehlídku uvede – Sedmikrásky režisérky Věry Chytilové byl digitálně restaurován z finančních darů Eduarda a Milady Kučerových, kteří dosud finančně podpořili digitální obnovu 34 významných děl české kinematografie. Řada z nich měla obnovenou premiéru právě v rámci oficiálního programu MFF Karlovy Vary. Karlovarský festival přehlídku pořádá ve spolupráci s Národním filmovým archivem.

„Co všechno dnes znamená, když se řekne klasický film, o tom se vedou ve světě docela zajímavé diskuse. Filmů vzniká stále víc a ty nové docela rychle mizejí z oběhu, takže se rychleji ucházejí o nálepku klasika. Já bych takové označení šetřil pro tituly, které filmoví kurátoři, archiváři, kritici a historici vracejí na plátna kin proto, že představují určité styly a inovace, kterými se rozvíjel jazyk kinematografie. Právě tyto hodnoty je potřeba zpřístupňovat novým generacím diváků,“ říká generální ředitel Národního filmového archivu Michal Bregant.