O rekonstrukci horního nádraží v Karlových Varech se mluví už dlouhá léta. České dráhy už modernizaci připravují, ale počítají s úplně novou budovou namísto této, která je ve velmi špatném stavu. To se nelíbí Asociaci Sdružení pro ochranu a rozvoj kulturního dědictví České republiky, která chce zařazení nádraží mezi památky.

Asociace dala podnět na Ministerstvo kultury. „Do čtrnáctého září musí Ministerstvo kultury zahájit správní řízení. Do jeho skončení nesmí České dráhy do budovy nijak zasahovat,“ upozorňuje Martin J. Kadrman, který za asociaci podnět na prohlášení budovy za památku dal.

Podle něj ukvapenou demolici odsuzuje také karlovarský historik a zastupitel Stanislav Burachovič. „Pan Burachovič se s projektem seznámil a podporuje, aby se celá situace lépe prodiskutovala i v součinnosti s městem,“ dodal Kadrman.

Ten také kritizuje České dráhy, že nechávají různá nádraží v republice chátrat záměrně.

„Podobný plán měly dráhy v Ústí nad Orlicí. Tam jsme zaplať pánbůh budovu z roku 1874 zachránili. Dráhy do ní za posledních dvacet let neinvestovaly ani korunu. Ohrožena je však budova hlavního nádraží v Mladé Boleslavi. Ta má být nahrazena stejnou hrůzou, jaká je plánována ve Varech. A pak jsou tu desítky bezejmenných nádraží v malých obcích, na jejichž místě rostou betonové prefabrikáty, které mají název Antivandal 1 a Antivandal 2. Všimněte si, že do soutěže o nejkrásnější nádraží nikdy nebylo přihlášeno nádraží, které by bylo postaveno v posledních letech. Všechno jsou to totiž bezpohlavní budovy, které oko cestujícího odpuzují už na první pohled,“ nešetří kritikou Martin J. Kadrman, který je současně předsedou sdružení Nádraží nedáme!, které iniciovalo záchranu nádražní budovy ve východočeském Ústí nad Orlicí.

Jiného názoru je například Karlovarák Libor Huml, který je velkým příznivcem města a také sbírá archivní snímky. „Na nádraží je cenné pouze nástupiště. Osobně jsem si nádraží prohlédl a nevidím tam nic, co by si zasloužilo status historické památky. Navíc je nádraží celkem dost zničené, jídelna opuštěná,“ popsal současný stav Huml. „Pro Karlovaráky by bylo důležité, aby se dělo aspoň něco. Současný stav je hrozný,“ dodal občan.

Horní nádraží je skutečně aktuálním tématem, což dokazuje i velký zájem lidí na internetu Karlovarského deníku. Ti hlasovali, zda budovu zachovat, či ji naopak nahradit novou. Na našich stránkách je zatím v převaze názor postavit nádraží nové.