Dlouhá léta je horní nádraží v Karlových Varech v žalostném stavu a zhruba stejně dlouhou dobu se mluví o nutnosti rekonstrukce a modernizace. Nakonec si vzaly stavbu na starost přímo České dráhy, které pracují na tom, aby stavba mohla co nejdříve začít. Zatím vše nasvědčuje tomu, že se projekt nové, moderní budovy konečně rozjede.
Potvrdila to Radka Pistoriusová, mluvčí Českých drah. „České dráhy získaly poslední souhlasné stanovisko. Je to Dílčí osvědčení o ověření subsystému v souladu se směrnicemi EU. Osvědčení vydala na přelomu roku notifikovaná osoba, kterou je Výzkumný ústav železniční, a.s.,“ řekla mluvčí.
„Po předložení Drážnímu úřadu by už nemělo nic bránit dokončení řízení a vydání stavebního povolení pro výstavbu nové výpravní budovy Karlovy Vary, horní nádraží,“ dodala k projektu Pistoriusová.
Ta doplnila, že České dráhy zatím přesný termín začátku neznají. „Pokud se týká termínu, vše postupně upřesníme po vydání stavebního povolení a uplynutí všech zákonných lhůt,“ uvedla mluvčí drah.
Nový dvoupodlažní objekt nahradí stávající výpravní budovu. Předpokládaná cena stavby je 46,5 milionu korun. Návrh nové budovy horního nádraží v Karlových Varech splňuje současné požadavky na provoz a moderní odbavení cestujících. „Dvoupodlažní budova je zasazena do svažitého terénu se vzrostlou zelení, směrem k centru města má organický tvar. Ústřední veřejná část je prosklená dvorana s horním světlem přes obě patra, kde úroveň přízemí navazuje na prostor přednádraží. V patře je hala s pokladnami ČD centra a s přístupem na první nástupiště,“ upřesňuje architekt Petr Franta. V nové výpravní budově budou prostory pro odbavení cestujících, komerční prostory pro poskytnutí základních služeb a administrativní prostory Českých drah. Zachovává se a rekonstruuje část východního křídla budovy, kde je technologie Správy železniční dopravní cesty – zabezpečovací zařízení pro zajištění provozu dopravní cesty.
Součástí projektu je návrh rekultivace zeleně, kvalitní stávající stromy jsou zachovány a tvoří součást nového designu a tváře nádraží. „Zároveň bychom měli řešit i prostor před nádražím, zahrnující dopravu MHD i pěší z centra, okolních sídlišť a čtvrti Rybáře, se záchytným parkovištěm,“ doplnila Radka Pistoriusová.