Národní technické muzeum spolu s Českými drahami a se Železnicí Slovenské republiky organizuje projekt, který na počest stého výročí založení Československé republiky umožní zájemcům v patnácti českých a slovenských městech shlédnout unikátní salonní vozy československých prezidentů.

„Jako národní dopravce chceme veřejnosti připomenout, že železnice hrála v historii samostatné Československé republiky velice zásadní roli. Proto jsme se stali partnerem tohoto atraktivního projektu a zároveň do něj vložili i své dlouholeté zkušenosti,“ uvedl Michal Štěpán, člen představenstva Českých drah odpovědný za osobní dopravu.

Obyvatelé Karlových Varů a celého Karlovarského kraje mohou tento unikát navštívit 13. a 14. srpna v Karlových Varech na Horním nádraží. „Chceme, aby si výstavu prohlédli nejen rodiče s dětmi a další zájemci, ale ve spolupráci s Českými drahami bude také vypraven zvláštní vlak, který až k prezidentské soupravě doveze zdarma přihlášené seniory z našich krajských domovů a seniorských klubů, kteří se o expozici zajímají,“ uvedla hejtmanka Jana Vildumetzová.

Návštěvníci se mohou přijít podívat například na přepychový salonní vůz prezidenta T. G. Masaryka Aza 80, který mu byl darován v roce 1930 k jeho 80. narozeninám. Sloužil Masarykovy k domácím i zahraničním cestám. Tou poslední, na které prvního československého prezidenta doprovázel, byl smuteční průvod z Prahy do Lán.

Druhý skvost představuje rakousko-uherský salonní vůz Aza 86, který je nejvýstavnějším a také nejstarším vozem Prezidentského vlaku. Temně modrý vůz využíval František Ferdinand d´Este s rodinou od roku 1909.

Poslední salonní vůz přepravoval například Ludvíka Svobodu nebo Gustava Husáka. Byl vyroben v NDR roku 1968 a jedná se o jeden z posledních dvou železničních vozů vyrobených pro prezidenty Československé republiky. Dále se návštěvníci mohou těšit na výstavu věnovanou nejen jednotlivým vagonům vlaku ale také prezidentům a jejich cestám po železnici. Umístěna bude v nově zrekonstruovaném historickém voze.
Prezidentský vlak doprovází několik kolejových doprovodných vozidel, v jeho čele jede historická parní lokomotiva „Rosnička“. Z Karlových Varů bude vlak dále pokračovat do Lužné u Rakovníka, svou pouť zakončí 22. září v Českých Budějovicích.

(mar)