A to i díky tomu, že v tuzemsku přibývá společností, které se tímto způsobem dopravy zabývají a pro zájemce jsou schopny připravit ho takříkajíc na klíč. Ale i města musí přispět, například podílet se na vybrání lokalit, které by měly být s využitím bikesharingu obsluhovány. Nezbytná je při hledání vhodných stanovišť i spolupráce s Dopravním inspektorátem Policie ČR.

Podle primátora Petra Kulhánka se v první fázi uvažuje o vytvoření zhruba dvou desítek stanovišť pro sdílení bicyklů (docků), kde by byla kola k dispozici. Na každém stanovišti by jich pak mohlo být mezi čtyřmi až deseti. Jízdní kola by měla být standardní, tedy nikoliv elektrokola. A chybět by neměla GPS kvůli jejich lokalizaci.

„Stanovišť se nabízí řada. Například u Hlavní pošty nebo u Horního nádraží či na Divadelním náměstí. Po městě by mohlo být k dispozici kolem 160 bicyklů. Není vyloučeno, že se pokusíme získat na rozjezd projektu sdílení kol dotaci od ministerstva životního prostředí. Pokud to bude reálné,“ poznamenal primátor.

Služba bikesharing je obvykle zpoplatněná, což by byl i případ Karlových Varů. S tím, že místní, například držitelé Karlovarské karty, by mohli takto využívat kola za nějakou symbolickou částku. Pro návštěvníky města by se jednalo o komerční sazbu.

Přáním města je, kdyby se podařilo rozjet projekt sdílení kol v letošním roce.

On přitom už v určité omezené podobě v Karlových Varech funguje několik let, vždy po dobu konání Mezinárodního filmového festivalu. Stanoviště s bicykly jsou třeba ve stanovém městečku na Rolavě, u hotelu Thermal a poblíž Grandhotelu Pupp.

Jak funguje systém sdílení jízdních kol?
Systém sdílení kol (anglicky Bike Sharing System) je síť desítek až stovek půjčoven nebo automatických stanic s jízdními koly, která si lze vypůjčit na jednom stanovišti a na jiném je vrátit. Nejčastěji se počítá s půjčováním kol ve městě pro dopravu na krátkou vzdálenost, respektive na krátký čas, existují ale i systémy regionální pro turistiku. Provozovateli městských systémů jsou obvykle organizace přímo kontrolované velkými městy, která je zahrnují do systému městské hromadné dopravy coby doplňkové řešení zejména pro dopravní obslužnost v centrech měst. Sdílení kol má přispět k jejich atraktivnosti městotvornými vlastnostmi: pohyb blízký chůzi, snížení záboru prostoru oproti motorové dopravě a pozitivní ekologické faktory jako nulové znečištění hlukem i zplodinami, zlepšení fyzické kondice uživatelů a také zvýšení bezpečnosti provozu a snížení nehodovosti.