Jízda na černo v karlovarských autobusech je zase o něco riskantnější. Dopravce totiž využil novely zákona a pokutu za cestování bez jízdenky navýšil o maximální povolenou částku na 1500 korun. Dosud revizoři většinou účtovali o pět set korun méně.

„Na našich webových stránkách jsme měli anketu, kde ta poctivá část veřejnosti dala najevo, že máme tuto zbraň proti černým pasažérům využít," uvedl ředitel Pavel Bohánek jeden z důvodů, proč Dopravní podnik Karlovy Vary novinku od letošního července zavedl.

Firma teď vyčká, jak se vyšší sankce osvědčí. „Předpokládám, že vyhodnocení provedeme po dvou třech měsících," podotkl ředitel.

Kontroloři ročně na trasách po Karlových Varech nachytají mezi 2000 až 3000 černých pasažérů. „Dluhy z pokut nemáme, máme to smluvně ošetřeno, vybírá je pro nás firma, my z toho dostáváme určitá procenta," popsal systém Bohánek.

Podle některých cestujících ale revizoři nejsou na linkách moc vidět. „Za poslední tři čtvrtě roku jsem nepotkal ani jednoho, a to městskou dopravou jezdím několikrát denně," tvrdí například Petr z Kalových Varů.

Roman Janda z portálu revisor.cz, který se mimo jiné zabývá přepravní kontrolou, uvedl, že dopravci na vyšší pokuty netrpělivě čekali.

„Tisícikorunová pokuta byla v porovnání s jízdným natolik nízká, že se při této nedostatečné sankci vyplácely některým lidem jízdy načerno," poznamenal Janda.

„Doba prázdnin je časem četnějšího cestování. A do prostředků hromadné dopravy často nastupují i ti, co sedí celý rok doma takzvaně za pecí. Z nezkušenosti jim pak cesta může přinést problémy," varuje Janda.

„Pokud si od pracovníka dopravce nepřevezme jízdenku nebo pokud ji během jízdy zahodí či zničí, pak revizorovi nebude stačit tvrzení, že řidič si cestujícího pamatuje, že platil. Revizor bude chtít vidět jízdenku," upozornil Janda s tím, že nepředložení jízdenky může přijít cestujícího na zmiňovaných 1500 korun.

Martin Polák