Od 1. března si lidé budou muset zvyknout, že jejich linka pojede jinak, jinam a jindy.

„Změny příliš razantní nebudou. Posunuli jsme intervaly na páteřních autobusových linkách, čímž jsme je sjednotili, změny se dotknou některých zastávek i tras autobusů a zredukujeme víkendový provoz MHD. Obsazenost těchto linek dosáhla pouhých 56 procent běžného provozu,“ obhajoval úpravu jízdních řádů ředitel Siřínek na nedávném zastupitelstvu. Příliš úspěšný nebyl, protože úprava jízdních řádů v MHD prošla koalicí (ANO, Karlovaráci a ODS) o jeden jediný hlas (19 pro).

Podle opozice, především Pirátů, je návrh špatně připraven, lidé o něm nic nevědí a vedení města, které je stoprocentním vlastníkem akciové dopravní společnosti, by jej mělo připravit důkladněji. „Nejde o optimalizaci linek MHD, ale o škrty. Hlavním důvodem je úspora, protože ještě několik týdnů před schválením rozpočtu nebylo jasné, za kolik peněz si magistrát dopravní obslužnost objedná. Systémově udělalo vedení města všechny myslitelné chyby. Celý problém dopravní obslužnosti a citlivou síť vazeb zjednodušili na ekonomický rozměr. Jenže by si měli uvědomit, že neřídí firmu, ale město,“ protestoval proti změnám předseda zastupitelského klubu Pirátů Jindřich Čermák.

Podle něj bude městská doprava komplikovanější a změny nejvíce pocítí ti, kteří hromadnou dopravu využívají nejvíce – studenti a senioři. „Paradoxně těmto skupinám bylo zavedeno po volbách jízdné zdarma,“ zdůraznil.

Také komunisté nebyli s novými jízdními řády spokojeni. „Byla jsem proti, aby se Dopravnímu podniku sebralo tolik peněz. Ať si studenti a děti znovu za MHD platí původní korunu,“ navrhla zastupitelka za KSČM Věra Bartůňková. Od města totiž Dopravní podnik obdrží místo loňské stovky milionů korun pouze devadesát.

Také opoziční KOA nebyla s návrhem spokojena. „Sníží to komfort pasažérů, a to jsme lázeňské město. Vždyť o víkendu budou lidé v centru lázní čekat na spoj 80 minut,“ nesouhlasil zastupitel Vlastimil Lepík (KOA).

Koalice si ale stála za svým. Podle náměstka Tomáše Trtka (ANO) projezdí Dopravní podnik v MHD daleko více kilometrů než ve větších městech, což se této městské firmě prodražuje. „Optimalizaci MHD jsme plánovali. Projekt revitalizace dopravního uzlu MHD u Tržnice, který plánovalo bývalé vedení města, není připraven a my jsme nechtěli čekat,“ odmítl kritiku opozice náměstek.

Podle Dopravního podniku i vedení města se změnyv jízdních řádech dotknou pasažérů minimálně, na spoj si počkají o dvě minuty déle a některé autobusy už nebudou jezdit poloprázdné. „Současné jízdní řády byly nastaveny příliš štědře. Pojďme se k tomu postavit čelem. Až to spustíme, pak teprve uvidíme, zda to bude mít vliv na komfort cestujících,“ navrhla koalice opozici. Piráty ale nepřesvědčila. „Takto výrazné omezení může spustit nebezpečnou spirálu, kdy platící cestující nebudou mít důvod nadále finančně podporovat mizerné služby. V konečném důsledku tak může město doplácet daleko více peněz,“ uvedl zastupitel Pavel Sušanin.

Jeho stranická kolegyně Barbora Hradečná a členka výboru pro sociální věci je zase přesvědčena, že ti, kteří budou moci, změní způsob dopravy. „Buď začnou chodit více pěšky nebo více jezdit autem. Senioři však svoje zvyklosti jen tak změnit nemohou, a tak zhoršení dopravní obslužnosti postihne nejvíce je. Myslím si, že by vyměnili jízdné zdarma za častější spoje,“ zdůraznila Barbora Hradečná.