Kauza Ivany Doubové, vedoucí karlovarského stavebního úřadu, zaměstnává média užřadu měsíců. Případ senaplno odhalil poschválení územního plánu číslo dva zroku 2006. Souhlasem zastupitelů se zezemědělských pozemků staly stavební parcely určené kzastavění. Dotčené pozemky vpůvodní hodnotě přibližně 350 tisíc korun, které vdobě schválení změny územního plánu patřily manželům Doubovým, byly vroce 2008 prodány za26,6 milionů korun.
Myjsmese proto nastanovisko ktomuto problému zeptali Milana Ruseva, autorizovaného inženýra:
Zabýval jstese tímto problémem podrobněji? Řekněte, jakhodnotíte prozatímní stanovisko vedení karlovarské radnice?
Ano, zabýval, dokonce jsem naněj zpracoval podrobný rozbor. Vprohlášeních dotčených vedoucích pracovníků karlovarského magistrátu seobjevuje řada zkreslených, dokonce inepravdivých tvrzení, zejména cosetýče procesního postupu dlestavebního zákona.
Mohl byste tento rozbor blíže specifikovat?
Cílem tohoto rozboru bylo vyhodnotit požadavky dotčených ustanovení stavebního zákona aporovnatje sprocesem schvalování změny územního plánu č.2/2006.
Pořízení změny územního plánu proběhlo zaplatnosti dvou právních norem.
Dokonce roku 2006 platil zákon číslo 50/1976 Sbírky. Od 1.ledna 2007 jeúzemní plánování řízeno stavebním zákonem číslo 183/2006 Sbírky.
Obecně vobou právních normách jezakotveno, žeproces pořizování územně plánovací dokumentace seneřídí správním řádem. Výsledkem není správní rozhodnutí, alevydání opatření obecné povahy, proti kterému senelze odvolat. Úřad územního plánování astavební úřad jako odbor Magistrátu města Karlovy Vary působil vevěci jako pořizovatel změny územního plánu.
Pořizovatel územního plánu posuzuje podněty k vydání změny územního plánu anazákladě provedeného posouzení zpracovává návrhy nazadání návrhu nového (změny) územního plánu. Návrh zadání pak projednává zastupitelstvo obce.
Na podkladě návrhu zadání na zpracování nového (změny) územního plánu pak oprávněná osoba zpracuje návrh nového (nebo změny) územního plánu. Návrh územního plánu pak prochází relativně složitým schvalovacím a projednávacím procesem, najehož konci jepředložení konečné verze návrhu územního plánu keschválení zastupitelstvem příslušné obce.
Kdejsou tedy ona problematická místa?
Problématická procesní místa této kauzy je zaprvé Smlouva ozřízení předkupního práva, uzavřená mezi manžely Doubovými aspolečností Simply Invest, společností sručením omezeným, z26.července 2005. Vtéto době bylo založeno právo oprávněného budoucího kupujícího zakupní cenu, která jeodvozena nazákladě vbudoucnu vzniklé skutečnosti.
Touto skutečností jeto, zdapozemky budou dotčeny změnou územního plánu umožňující výstavbu rodinných domů, činaopak. Takto byla sjednána kupní cena od5Kč/m2 (v případě negativního výsledku) aždo250Kč/m2.
Arole Ivany Doubové, vedoucí stavebního úřadu?
Vedoucí stavebního úřadu byla uzavřením uvedené smlouvy evidentně zainteresovaná nakladném výsledku schvalovacího procesu územního plánu. Úřad územního plánování astavební úřad, vedený Ivanou Doubovou, semusel nazákladě dikce stavebního zákona nepochybně zabývat doručeným podnětem nazpracování změny územního plánu (podle sdělení Ivany Doubové Karlovarskému deníku takučinila firma) avydat své odborné stanovisko ještě před jednáním zastupitelstva.
Najednání zastupitelstva 12.prosince 2005 byl schválen souhlas spořízením změny územního plánu nalokalitu číslo16 Stará Role – směr Nejdek.
Myslítesi, ževtomto případě došlo kestřetu zájmů?
Naten jenutno poukázat, protože podkladový materiál kjednání musel být zpracován odborem magistrátu, který vedla Ivana Doubová.
Navíc zastupitelstvo města Karlovy Vary nebylo před hlasováním upozorněno navzniklý střet zájmů.
Máte ještě další výhrady?
Jistě. Pořizovatel územního plánu stanovený stavebním zákonem, toznamená Úřad územního plánování astavební úřad vedený Ivanou Doubovou, zpracoval nebo nechal prosebe zpracovat návrh zadání změny územního plánu číslo 2/2006. Tento materiál byl předložen najednání zastupitelstva dne19.září 2006, kde bylo zadání změny územního plánu schváleno.
Vusnesení zastupitelstva jeuvedeno, cituji: Povyslovení souhlasu zastupitelstva města anazákladě zadání schválilo nazákladě důvodové zprávy odboru stavebního úřadu adle ust.§20 odst.7 zákona č.50/1976 Sb., oúzemním plánování astavebním řádu (stavební zákon), veznění pozdějších předpisů avsouladu sustanovením§84odst.2 písmenea) zákona číslo128/2001., oobcích.
Opětovně jezde nutno poukázat nastřet zájmů, neboť podkladový materiál kjednání avlastní zadání změny územního plánu bylo zajištěno odborem magistrátu, který vedla Ivana Doubová. Zastupitelstvo města před hlasováním nebylo podruhé upozorněno navzniklý střet zájmů.
Máte ina toto doklady?
Dne18.prosince 2007 zastupitelstvo města schválilo změnu územního plánu (zpracovatel inženýr architekt Bredler) acituji zusnesení: „Zastupitelstvo města vydává změny Územního plánu města Karlovy Vary označené číslem 2/2006 Stará Role - směr Nejdek, číslo 3/2006 Tuhnice - Šumavská ulice, číslo 4/2006 Doubí - Svatošská ulice ačíslo B/2005/2 Dvory - Chodovská ulice, předložené pořizovatelem územně plánovací dokumentace města, odborem Úřadu územního plánování astavebního úřadu Magistrátu města Karlovy Vary.“
Zpracovatelem podkladového materiálu kjednání městského zastupitelstva byla Ivana Doubová.
Opětovný střet zájmů, protože zastupitelstvo města před hlasováním nebylo potřetí upozorněno navzniklý střet zájmů.
Naco byste dále upozornil?
Nutno dále poukázat na§55 odstavec3 nového Stavebního zákona číslo183/2006 Sb., který ukládá přivymezení nových zastavitelných ploch vezměně územního plánu provést průkaz jejich nedostatku vestávajícím územním plánu. Schválená změna územního plánu číslo 2/2006 průkazem nedostatku pozemků provýstavbu rodinných domů senezabývá, respektive popisuje jejich potřebu pouze vevšeobecných rysech. Kupní smlouvou uzavřenou mezi manžely Doubovými aspolečností MT Groupt, s.r.o. z9.dubna 2008, byly prodány pozemky, nakteré se vztahovala změna územního plánu č.2/2006 zaprůměrnou cenu 354korunzam2. Zhodnocení pozemků činilo cca25 milionů korun.
Experti hodnotili porušení zákona ostřetu zájmů asprávního řádu. Jeto dostačující?
Ikdyžse vúzemním plánování nepostupuje podle správního řádu, existuje procesní postup daný stavebním zákonem, zajehož dodržování zodpovídá pořizovatel územního plánu. Konkrétně sejedná opodkladové materiály provypracování územního plánu, účast nazpracování aprojednání jeho návrhu včetně návrhu nanásledné schválení vpříslušných orgánech, toznamená zastupitelstva města. Tovšechno probíhá zaaktivní účasti pracovníků pořizovatele územního plánu, kteřívše řeší vrámci pracovní náplně.
Protože vpracovní náplni Ivany Doubové – respektive jířízeném odboru – bylo nepochybně zajištění výkonu institutu pořizovatele územně – plánovací dokumentace akteráje ztitulu své funkce veřejným činitelem, lze ztoho dovodit, žepři výkonu práce vyvíjela činnost, která jinásledně přivodila majetkový prospěch.
Zobecného pohledu dále každá změna územního plánu, přikteré jsou zemědělské pozemky přeřazeny nastavební pozemky, vždy generuje majetkový prospěch.