Umět násobilku. Umět vyjmenovaná slova. Umět další základní věci v rámci nejvšeobecnějšího vzdělání. To vše je jistě správné a měli bychom v tom na našich školách pokračovat. Co bychom však měli rychle ukončit, je tupohlavé biflování, školometství, srážení individuální invence žáků a studentů a koneckonců i pedagogů.
Doufám, že reforma školství už aspoň teoreticky (a i to už pokládám za pokrok) dnes umožňuje oběma stranám ve školních třídách a posluchárnách chovat se jako myslící a přemýšlející bytosti, s vlastními názory, myšlenkami a dedukcemi.
Byla bych nerada, kdyby mi někdo na základě toho podsouval, že jsme já či podobně smýšlející jakýmisi hrobaři klasického vzdělávání. Já si jen myslím, že papouškování frází, pouček a bezmyšlenkovité drmolení nevedou k ničemu dobrému.
Nikdy a v ničem.