Budete se jako zastupitel zajímat o to, co se v průběhu stavebního povolení měnilo a proč?
Informace, které jsem nově obdržel, mne značně znepokojují. Ať je to již původní povolení památkářů na objekt 2 podzemní + dvě nadzemní podlaží s konečným výsledkem o patro vyšším, nebo stávající platný územní plán vymezující plochu jako podzemní parkovací dům, nikoliv jako objekt s byty. Rovněž zařazení domu do kategorie veřejně prospěšné stavby mi při stávající konstituci přijde velmi problematické. Tyto otazníky by samozřejmě měly být uspokojivě vysvětleny, pokud je to vůbec možné.

Karlovaráci by zajisté přivítali, kdyby právě v tomto území vzniklo to, co jim radnice slíbila, tedy služby, bowlingová dráha a restaurace s vyhlídkou na město. Proč se tedy původní projekt, na nějž město vyhlásilo výběrové řízení, tak diametrálně změnil?
O důvodech, proč se původní záměr takto změnil, se mohu jen dohadovat, téměř jistě však souvisí s návratností a tedy efektivností investice. To je, pravda, legitimní zájem investora, nicméně stejně legitimní je očekávání občana či návštěvníka, který od veřejně prospěšné stavby mohl očekávat nejen komfortní parkoviště, ale také k němu náležící příslušenství (infocentrum, restaurace, služby, obchodní galerie). Z tohoto „příslušenství“ jsou však nakonec jen byty v cenové relaci luxusního bydlení. To samo o sobě je značné okleštění původního záměru, navíc s podezřením, že ke změnám nedošlo v souladu s příslušnými právními normami a předpisy.

Budete chtít po radnici vysvětlení?
Veškeré rozhodující úkony činil Stavební úřad Magistrátu města, který je tedy dlužen i řadu odpovědí na dotazy vznesené již v článku Deníku ze 17. června. Soudě podle nic neříkajících stroze arogantních odpovědí pana náměstka Keřky však pochybuji, že existuje byť minimální vůle tyto nejasnosti rozkrýt a objasnit.
Rád bych toto téma otevřel i na jednání zastupitelstva 29. června, při neexistenci bodu „Různé“ a absenci bodu jednání, kterého by se tato problematika týkala, se to však vůbec nemusí podařit. Tyto zkušenosti už máme bohužel z minula.

Jak je možné, že bytová část garáží je zde postavena v rozporu s územním plánem?
To je věc, která mi zcela uniká. Jak může dojít ke změně stavebního povolení týkající se charakteru stavby bez návazné, pro pokračování stavby nutné, změny územního plánu, netuším. Je vůbec možná za současného stavu zkolaudovaného objektu náprava flagrantního pochybení kompetentních úřadů? Zpětná změna územního plánu? Odstranění stavby? Nebo bytů? Nevím a vzniklá situace mne vůbec netěší. Zejména v návaznosti na zpracovanou studii, která počítá s parkovacími domy v dalších z dopravního hlediska strategických lokalitách. Pokud by se „přehmaty“ měly opakovat také u těchto, pro město zásadně důležitých objektů, byl by jejich přínos značně problematický. A tím nemyslím jen procedurální stránku stavby, ale také jejich situování do lokality, jejich vzhled a dispozice.

Domníváte se, že by se celý případ měl uvést do legislativního pořádku? Podle našich informací stavební úřad obyčejné lidi prý doslova šikanuje. Například jim při přestavbě bytu diktuje, kde mají mít kuchyňskou linku…
Legislativní pořádek je jediný uspokojivý stav, tedy jednoznačně ano. Pokud jsou informace týkající se tohoto domu korektní, stavební úřad by měl přijít s návrhem řešení, jak zjištěný nesoulad napravit. Se znalostí taktiky města při řešení problémů týkajících se stavebního úřadu z minulých měsíců a let - tedy „pod koberec zametací“ nebo „do písku hlavu strkací“ - se asi opět spíše bude potichu čekat „až to přejde“.

Není podle vás vhodné, aby vedoucí stavebního úřadu Ivana Doubová předstoupila před zastupitele a vše jim řádně vysvětlila?
Myslím, že vedoucí stavebního úřadu měla předstoupit před zastupitele již dříve s vysvětlením či obhajobou některých svých počinů či rozhodnutí. Myslím, že pokud by se tak stalo, předcházela by mnoha spekulacím a činnost stavebního úřadu by tak získala na transparentnosti. Je však otázkou, zda transparentnost je právě to, co současná garnitura preferuje.

Už rok radnice slibuje, že zřídí odbor urbanistiky a územního rozvoje, vypracuje regulační plány pro území města, a kde nic tu nic. Budete vedení města kvůli tomu interpelovat?
Tyto dotazy jsou pokládány celkem pravidelně. Rozumím tomu, že konstelace tohoto pro město kriticky důležitého odboru je složitá kvůli řadě důvodů - zajištění maximální nestrannosti tohoto odboru, výskyt křížových tlaků a vlivu protichůdných zájmů na činnost tohoto odboru. Přesto celý rok je podle mého názoru doba neúměrně dlouhá na to, aby tento útvar nevykazoval žádnou viditelnou činnost.

Radnice se chystá zadat vypracování generelu parkovacích domů ve městě. Jak předejít tomu, aby nedopadly stejně jako parkovací dům v Libušině ulici?
V souvislosti nejen s tímto případem, ale především s celým řešením dopravy v Karlových Varech apeluji na vedení města, aby si stanovilo minimálně dvě priority.
Za prvé. Zcela transparentně objasnit vývoj a stav pilotního parkovacího domu v Libušině ulici a pokud existuje legislativní nesoulad, co nejdříve jej napravit. I ve vztahu k dalším projektům tohoto charakteru, kde se bude možné obdobných pochybení vyvarovat.
Za druhé. Okamžitě vytáhnout ze šuplíku již tolikrát diskutované řešení dopravně informačního systému ve městě - jak další pokračování realizace parkovacích domů, tak, snad ještě urgentněji, informační a naváděcí systém ve městě a na přístupových cestách. Podle současného dopravního značení se v podstatě bez znalosti místa orientovat nelze (mimochodem návštěvník nemá moc šanci trefit ani do nově otevřeného parkovacího domu). Nesmí se už po několikáte opakovat situace, kdy se o informačním systému krátce podiskutuje a s konstatováním nenalezení shody se zase na čas uloží do šuplíku.