Loňský rok byl v návštěvnosti pro Karlovy Vary extrémně úspěšný. Do lázní poprvé přijelo přes sto tisíc lázeňských hostů, a to jak ze zahraničí, tak z tuzemska. Celkem se jich v lázních léčilo 111 469, což je meziroční nárůst více než osmnáct procent. Hosté do Karlových Varů zamířili z celkem 87 zemí.
„Nejvíce jich bylo z Ruska, kde poprvé ve sledovaném období přesáhl počet návštěvníků z této destinace 50 tisíc. Výrazně vzrostl i počet hostů z Německa, jichž přijelo téměř 26 tisíc,“ uvedl Petr Horký, ředitel karlovarského Infocentra. Karlovy Vary stále vyhledávají návštěvníci z Ukrajiny a Kazachstánu a podle Horkého se pomalu se zvyšuje počet tuzemských hostů. Ten za dobrý signál považuje i to, že se zvyšuje i doba pobytu návštěvníků v lázních. Každý z nich tady v loňském roce v průměru strávil těměř dvanáct dní.
Primátor Werner Haupmann vysvětlil skvělou statistiku v návštěvnosti lázní výbornou propagací města, dlouhodobým marketingem, stabilními trhy a stále se zlepšujícími službami v lázeňských hotelech a sanatoriích.
O co byl ale loňský rok pro lázně úspěšný, o to větší maji hoteliéři obavy z letošních ztrát. „Nejsem optimista, ale také nejsem pesimista. Pokles bude, ale nijak dramatický“ shrnul starosti hoteliérů z ekonomické recese Oldřich Bokiš, vedoucí sekretariátu představenstva skupiny Bristol Group.
„Vzhedem k tomu, že loňský rok byl extrémně silný v návštěvnosti lázní, jenom do Bristolu přijelo o dvanáct procent více hostů než tomu bylo v uplynulých letech, je velice složité srovnávat,“ vysvětlil Bokiš. Podle něj Bristol za první tři měsíce určitý pokles návštěvníků zaznamenal, a to o pětadvacet procent. „Nejde o nijak dramatický údaj. V prvních měsících v roce je vždy návštěvnost nižší. V porovnání s předešlým rokem 2007 klesl počet hostů o dvě až tři procenta. A to by byla ukázka pozitivního trendu,“ dodal Bokiš.
Lázeňský hotel Bristol i další hotely, které vlastní, vyhledává převážně bohatší klientela a podle Bokiše může v krizi obstát jen ten, kdo zkvalitnňuje a zlepšuje nabízené služby. „My jsme v loňském roce hodně investovali, například jsme do všech pokojů zavedli připojení na internet přes ADSL, k němuž mají všichni naši klienti neomezený přístup,“ vysvětlil Bokiš.
Podle primátora Wernera Hauptmanna ale sanatoria, která spadají do luxusní kategorie, současná recese příliš nezasáhne. “Mění se poptávka v zařízeních nižších kategorií, ale nijak dramaticky. Novým trendem je například rezervace čtrnáct dní před příjezdem hostů,“ uvedl.
Přesto podle něj visí nad průběhem letošní lázeňské sezony otazník. „Město se snaží pomoci. S hoteliéry spolupracujeme na propagaci lázní a marketingově je podporujeme,“ uvedl primátor.