Snížení cen nabízí obchodníci různé akce, například v podobě nákupu dvou produktů, přičemž třetí dostane zákazník zdarma. Hitem se stávají klientské karty, které pravidelným nakupujícím zaručují různé bonusy. Často je u nich zapotřebí registrace přes internet, díky které zákazníci dostávají na email informace o slevách v předstihu.

Se slevami, které jsou oblíbené hlavně u žen, je však spojena spousta rizik. Obtížněji se shání správné velikosti oblečení, výběr produktů se rychleji zužuje a nejednou je kvalita výrobků horší než v období bez slev. Kvůli velkým frontám mají ženy někdy problém dostat do prodejen i své partnery.

„Nakupování je mým koníčkem, slevám nikdy neodolám a jakmile se objeví, hrnu se do obchodů,“ přiznává se Lucie Bartošová.

Opačný názor na období slev má Kateřina Melmuková, která se v době výprodejů přeplněným obchodům raději vyhýbá. „Otravuje mě to, nakupuji proto v dopoledních hodinách, nebo ještě lépe přes internet, kde mají i větší výběr,“ dodává Melmuková.

Podobný názor má i další dotázaná nakupující Erika Sychrová, která si navíc stěžuje, že je v tomto období zboží velmi rychle vykoupené, a pokud nemůže nic sehnat, nákupy ji nelákají.

O slevách se nakupující dozvídají nejčastěji z velkých nápisů na výlohách, které jsou nepřehlédnutelné. Výhody informačních emailů vyzdvihuje studentka Melmuková s tím, že přesně ví, kdy slevy začnou a jaké zboží bude zlevněno. Vyráží poté do obchodů na jisto.

Vidina ušetřené koruny obvykle ovlivní celý nákup, lidé kupují i takové věci, které původně nesháněli. „Nápisy se slevami mě donutí vejít do obchodu, prohlédnu si vše, co je v nabídce a vždy si něco odnesu,“ říká Lucie Bartošová.

Podobně propadá kouzlu slev i Tereza Heringová: „Výprodeje mě vždy potěší, hlavně když mám po výplatě, akorát moje peněženka pak většinou brečí,“ uzavírá.

Lenka Mráziková