Nepříznivé počasí má pro motoristy i světlé stránky. V ulicích města se například zatím neobjeví strážníci s nepopulárním radarem. Už v prosinci si dali kvůli kalibraci přístroje „pauzu“. Další nasazení radaru však komplikují i další, závažnější skutečnosti.

Podle novely zákona o obecní policii totiž musí strážníci označit přenosnou značkou úsek, na němž měří dodržování maximální rychlosti.

„Dodnes ale není stanovené jednotné provedení této značky. Nesdílím názor ministerstva vnitra, jehož úředníci tvrdí, že je vlastně jedno, jak bude vypadat. Řidiče by mátlo, kdyby v každém městě byla tato značka jiná. Proto doufáme, že dojde ke sjednocení podoby značky,“ vysvětlil Marcel Vlasák, velitel Městské policie Karlovy Vary.

Daleko závažnější však podle Vlasákových slov je, že toto opatření je pro práci strážníků diskriminující. „Rychlost měříme kvůli tomu, aby bylo na silnicích bezpečno. V okamžiku, kdy řidiče na mobilní radar bude upozorňovat značka, budeme jenom pro smích. Trochu mi to připomíná jeden vtip: Víte, co je to 90 – 50 – 90? Jízda řidiče kolem dopravního policisty!“ posteskl si Vlasák.

Velitel karlovarských strážníků nebere ani argument, kterým se ohánějí odpůrci radarů. Radnice si podle něj radarem přilepšují do rozpočtu. „To, že tomu tak není, dokazují statistiky ze řady měst republiky. A že se najdou menší města, která si tak skutečně vylepšují rozpočet, nelze brát jako bernou minci,“ vysvětlil velitel.

Pro tento názor hovoří i statistiky 2007 a 2008.

„Předloni jsme řešili celkem 11 583 přestupků v dopravě. Pouze 308 z nich připadalo na vrub řidičů, kteří se ulicemi Karlových Varů řítili nepovolenou rychlostí,“ argumentoval Vlasák. Tento poměr se nezměnil ani v loňském roce. Statistitiky přestupků v dopravě sice zatím nejsou uzavřené, ale Vlasák předpokládá, že jich bude kolem 13 tisíc. Rychle jedoucích řidičů přitom bylo vloni 313. „Naším prvotním cílem je řešit přestupky v dopravě v klidu,“ doplnil velitel karlovarských strážníků.

Nová zákonem daná direktiva, která nařizuje instalaci přenosných značek, se nedotkne tří měřicích desek v ulicích Karlových Varů.

„To nejsou radary v pravém slova smyslu, ale informační tabule. Bezpečnostní komise města jejich instalací dala jasně najevo, že chce, aby městská policie řešila tuto problematiku i preventivní formou. Pokud ale za prevencí nejde alespoň částečná represe, pozbývá smyslu. Při práci s radarem se přitom soustřeďujeme na problémové lokality zejména v okolí škol, nebo na místa, na jejichž nebezpečnost nás upozorní sami občané Karlových Varů. To je například případ úseku při vjezdu do Sedlece, či Moskevská ulice,“ dodal Marcel Vlasák.