Velitel Marcel Vlasák jimi chce zkušebně vybavit pěší hlídky v lázeňské části města. „Dovozce nám nabídl, jestli bychom tyto samohyby nechtěli vyzkoušet. Nabídka nás zaujala. Těmito dvoukolkami jsou už vybaveni strážníci v Praze, Plzni a Znojmě,“ konstatoval Vlasák.

O tom, jestli bude uvažovat o nákupu těchto dvoukolek, rozhodnou až výsledky testu. „Musíme zhodnotit, zda by bylo nasazení dvoukolek pro naši práci efektivní,“ vysvětlil velitel.

Strážníci budou zkušebně využívat dva typy vozítek – klasickou silniční verzi a terénní typ, který bez problémů zvládá i přejezd přes obrubníky. Ten je také vybavený dvěma úložnými kufry a taškou. Do těchto zavazadlových prostorů mohou strážníci uložit vše, co potřebují pro svou práci v ulicích města.

„Pokud se jejich provoz osvědčí, navrhnu bezpečnostní komisi města zvážení nákupu těchto přibližovadel,“ doplnil Vlasák.

Problémem může být cena. V základní verzi totiž dvoukolka Segway stojí přibližně 200 tisíc bez daně, plně vybavená „policejní“ verze pak přijde na 250 tisíc korun. „To ovšem vyváží prakticky bezúdržbový provoz s nízkými náklady. Je to rovněž ekologický dopravní prostředek, který podle mého názoru do centra lázeňského města patří,“ argumentoval Vlasák.

Už včera dopoledne vyškolil zástupce dovozce strážníka Jindřicha Láta, který bude své zkušenosti předávat dalším kolegům. „Na první pohled se může jízda zdát složitá, ale ve skutečnosti je to docela jednoduché. Za hodinu a půl tréninku se člověk dokáže s vozítkem sžít natolik, že může vyrazit do terénu,“ shrnul své první zkušenosti s přibližovadlem Lát.

„Výhodou je, že má strážník díky výšce přehled o dění kolem, může se rychleji přesouvat z místa na místo a neztrácí přitom blízký kontakt s lidmi,“ doplnil Vlasák.

Vozítko Segway dokáže uhánět až dvacetikilometrovou rychlostí. Uveze 140 až 150 kilogramů při váze 45 až 52 kilogramů (podle typu) a na jedno nabití ujede 40 kilometrů. Nabití baterií přitom trvá tři hodiny. Stačí vozítko napojit do normální zásuvky. Vozítko může být vybaveno i majáky.