Razantní zdražení potravin zasáhlo Českou republiku v době, kdy se domácnosti chystají na předvánoční nákupy. Lidé tak ještě musejí sáhnout hlouběji do svých peněženek. Obchodní řetězce potvrzují zvýšený zájem zákazníků o levnější potraviny, některé z nich to ale přisuzují standardnímu nárůstu prodeje potravin v předvánočním období. Obchodní společnosti zároveň přiznávají, že se na zdražování potravin nijak zvlášť nepřipravily.

Například společnost Ahold se zásobuje výrobky od svých dodavatelů průběžně. „Žádnou zásobu vybraného zboží si v této době neděláme,“ říká mluvčí Aholdu Libor Kytýr.

Ten připouští, že levnější potraviny budou na trhu v síti Aholdu ještě nějakou dobu. „S našimi dodavateli máme uzavřené dlouhodobé individuální smlouvy, díky nimž máme garantované ceny dodávaného zboží po určitou dobu,“ upřesňuje Kytýr.

Podle něho se bude společnost snažit, aby nabídla lidem před Vánoci zboží za dobrou cenu. „Žádná omezení ohledně počtu kusů od jedné komodity neplánujeme,“ dodává.

To se však některým zákazníkům nelíbí. „Chtěla jsem si před pár dny koupit ořechy v Hypernově, které měla právě v akci. Přišla jsem hned první den, co bylo zboží ve slevě. Ve čtyři hodiny odpoledne už byly ale regály s ořechy, které jsem chtěla koupit na cukroví, vyprodané. Prodavačka mi vysvětlila, že ráno do Hypernovy najelo několik vietnamských zákazníků a ti ořechy vykoupili,“ postěžovala si Karlovaračka Eva Pokorná.

Plus například před časem nabízel máslo od výrobce Madeta za 29 korun. Tento výrobek tak zákazníci mohli koupit až o deset korun levněji. Karlovaráci toho využili a máslo nakoupili do zásob. Kdo přišel pozdě, měl smůlu.

Redakce požádala o stanoviska také další řetězce, Spar a Tesco. Do včerejší uzávěrky však odpověď nezaslaly.