Nedostatek řidičů v produktivmí věku donutil Dopravní podnik Karlovy Vary k nádradnímu řešení: povolání důchodcovských záloh do služby. Na dobu určitou a na poloviční úvazek. Podobné potíže mají i jiné dopravní firmy, například kamionová doprava.

„Člověk aby se bál jezdit autobusem. Řídí to senioři, co když některého za volantem skolí infarkt nebo jiné zdravotní potíže? Kdo si to vezme na svědomí?,“ ptá se Josef Růžička, sám důchodce z Karlových Varů.

Ředitel karlovarského Dopravního podniku Pavel Bohánek má na věc jiný pohled a ostrou kritiku odmítá.

„Pracuje u nás asi 150 stálých řidičů, důchodců je z toho celkem sedm. Je to tedy zcela zanedbatelné množství. Jde o řidiče prověřené lékařem, kteří prošli i patřičnými psychotesty. Připouštím ale, že problémy s počtem lidí máme, podobné je to však i jinde v dopravě,“ říká ředitel Bohánek.

Příčinou je podle něj i konec vojenské služby, kde si řada hochů dělala zdarma řidičské průkazy na nákladní auta a poté i autobusy. Dnes takový řidičák stojí 30 tisíc korun a zájemce si ho musí zaplatit sám. Když někdo přijde o práci a chtěl by řídit autobus, většinou takovou sumu dohromady nedá.

„Chceme tlačit na ministerstvo školství, aby se snažilo podpořit školy například pro opraváře zemědělských strojů či automechaniky, kteří mají předpoklady zvládnout řidičské zkoušky na velká vozidla,“ dodává ředitel Pavel Bohánek.