Alfonso Miniero, reprezentant italské barmanské asociace se stal s nápojem Mattoni Shudder vítězem finále 11. ročníku soutěže Mattoni Grand Drink. Finálové klání nejprestižnějšího světového klání v přípravě nealkoholických míchaných nápojů, které se koná pod záštitou Mezinárodní barmanské asociace, hostila o uplynulém víkendu metropole Lotyšska Riga.

„Kombinace ingrediencí v mém nápoji přesně odpovídá tomu, co řekl šéf Mattoni Antonio Pasquale. Tedy stylu wellness. Je to lehký nápoj s dostatkem vitamínů, cukru… Prostě všeho, co aktivní člověk potřebuje. Nápad vyrobit tento drink mě napadl v létě, protože hotel, ve kterém pracuji, nabízel wellness nealkoholické nápoje k lehkým jídlům,“ prozradil pozadí vzniku vítězného nápoje Alfonso Miniero, který pracuje v neapolském hotelu Holiady Inn. Za vítězství v Mattoni Grand Drink vyinkasoval deset tisíc dolarů. Ty prý použije na skvělou dovolenou. Miniero není na soutěži žádným nováčkem. Zúčastnil se jí už třikrát. Poprvé skončil devátý, podruhé třetí a letos v Rize zvítězil.

„Riga je pro nás zajímavým městem. Už tři roky totiž do Lotyšska exportujeme minerální vody. A mimochodem má velice zajímavou tradici v rámci barmanství. Je tady barmanská asociace i dobří barmani. Riga byla prvním městem, které se nabízelo poté, co jsme s finále Mattoni Grand Drink navštívili Budapešť, Krakov a Berlín,“ vysvětlil důvody, proč se finále uskutečnilo právě v Lotyšsku, Gabriele Guzzo, ředitel pro strategický marketing. Jak doplnil, nevylučuje, že se i v příštích letech uskuteční finále soutěže za hranicemi České republiky. „V Karlových Varech, kde se idea na uspořádání soutěže zrodila, jsme byli vloni. Tehdy jsme slavili desáté výročí Mattoni Grand Drink. Takže teď takové dva až tři roky budeme v zahraničí, a pak se opět vrátíme do České republiky,“ konstatoval Guzzo.

Letošní ročník Mattoni Grand Drink navštívil i prezident IBA Derrick Lee. Tím podle Guzzových slov jen potvrdil prestiž soutěže. „Těší nás to o to víc, že jsme začínali v době, kdy trend nápojů pro zdraví nebyl ještě v popředí zájmu. Teď se situace začíná měnit, a my jsme se díky skvělému organizačnímu týmu dostali do popředí,“ doplnil ředitel pro strategický marketing.

Na otázku, zda se bude finále soutěže pořádat pouze v zemích, kde má Mattoni své zázemí, nebo jestli se stane i promo akcí pro tuto minerálku, Gabriele Guzzo odpověděl: „Prvotní plán skutečně je, že budeme finále pořádat v zemích, kde už zázemí máme a kde je barmanská tradice. Zatím jsme tímto způsobem postupovali, ale vzhledem k tomu, že si Mattoni Grand Drink buduje své jméno, nevylučuji, že se strategie do budoucna změní. Právě prezident IBA hovořil o možnosti uspořádat tři různá kola soutěže podle regionů světa. Není tedy vyloučené, že se uskuteční soutěž například pro asijský region. Přemýšlíme o tom, a uvidíme, co z toho vyjde.“

V Rize hájila čest svých států třicítka barmanů a barmanek. Vedle borců z hostitelské země se pochlubil svým uměním například Australan Ingram Jung, Portugalec Fernando Brito či Ir Darrem Geraighty. Dvě želízka v ohni měla i Česká republika. Tím nejžhavějším byl liberecký barman Achim Šipl. Druhým českým zástupcem byl Milan Mriglod. Právě Achim Šipl má se soutěží Mattoni Grand Drink zkušenosti, které by mu mohl leckdo z konkurentů závidět. Národního kola, ze kterého postupují ti nejlepší do mezinárodního finále, se podle vlastních slov zúčastnil minimálně sedmkrát. Největšího úspěchu dosáhl v roce 2000, kdy v Karlových Varech skončil v konkurenci zástupců deseti evropských států na druhém místě. Letos národní kolo vyhrál, takže automaticky postoupil do rižského finále. To, jestli je složitější namíchat alkoholický či nealkoholický drink, je podle jeho slov otázka názoru.

„Alkoholickému koktejlu dominuje právě chuť alkoholu. Osobně si ale myslím, že v tom, jestli mícháte nealkoholický nebo alkoholický drink, zase až tak velký rozdíl není,“ řekl Šipl. Jako podnikatel se domnívá, že nealkoholické drinky mají v barech svou budoucnost. „Mezera tady je. Češi mají zatím stále koktejly spojené s alkoholem, který je opíjí. Dveře na tomto poli jsou tedy ještě otevřené. Situace v Česku se ale stále vyvíjí. Lidé, kteří jsou zvyklí cestovat, si už dokáží vybrat, co chtějí pít, a nenechávají to na barmanovi, což bylo dříve běžné,“ zhodnotil šance nealkoholických koktejlů v Česku soutěžící.