Omezení dopravy, rozbité silnice, všudypřítomný hluk a špína, těžkotonážní auta ve městě i na na kolonádě. Tak vítají návštěvníky světoznámé karlovarské lázně. A místní lidé? Ti buď rezignovali, nebo se stěhují z města.

„Nařídil bych všem hostům zákaz vstupu na kolonádu do jedenácti hodin dopoledne. Je tady takový provoz, až je to nebezpečné. Co se tady děje, to nemá obdoby. Jenom čekáme, až nám začnou praskat domy. Žijeme na staveništi a prosíme, aby hluk ustal alespoň večer. Stěžovat si nemá cenu, radnici to nezajímá,“ uvedl Karlovarák Radek B.

Lidé si stěžují oprávněně. Stavbaři opanovali téměř všechny příjezdy do města a v centru lázní vyrůstá najednou téměř desítka obrovských komplexů. Staví se v Drahovicích, Tuhnicích, na Vyhlídce, a na staré Pražské. Nové domy vznikají na Divadelním náměstí v proluce po Therminusu, dva obrovské rezidenční kolosy rostou na Zahradní ulici. Stavbařům patří také Zámecký Vrch a opanovali i samotný střed lázní. Naproti Grandhotelu Pupp je v rekonstrukci Quissisana.

„Nikdo nás předem neinformuje, že se tady bude stavět. Nevíme, jak dlouho bude stavba trvat a jaká omezení nás ještě čekají. Prostě se ráno probudíte na staveništi,“ kritizují stavbařský boom lidé.

Radnice se ale brání. Podle mluvčího Jakuba Kaválka neexistuje žádný nástroj, kterým by mohl stavební úřad ovlivnit to, aby jednu lokalitu zasáhlo hned několik staveb najednou. „Město, i když by se nám to velmi hodilo, nemůže regulovat pořadí nebo časové údobí, kdy mohou stavební práce probíhat. Jediným nástrojem pro nás byla protihluková vyhláška, ale tu nám bohužel ministerstvo vnitra pozastavilo a o jejím osudu rozhodne zřejmě až soud. Více nám zákon neumožňuje,“ vysvětlil Kaválek.

Podle něj lze obecně říci, že stavební rozmach zhruba za posledních patnáct let je způsoben tím, že dlouhá desetiletí se za socialismu v lázeňské části města stavělo a opravovalo minimálně. „Proto se nyní vše dohání. Je také nutné si uvědomit, že díky novým technologiím se v dnešní době staví podstatně rychleji a šetrněji k životnímu prostředí než dříve,“ vzkazuje lidem mluvčí radnice.

Dopravní omezení, která musejí v lázeňské zóně respektovat Karlovaráci, platí podle magistrátu také pro stavbaře. „Pokud potřebují výjimky, pak o ně musejí zažádat. Přechodné dopravní značení může stanovit po krátký časový úsek povolení i k vjezdu do lázní konkrétním vozům konkrétní stavební firmy. Město má samozřejmě zmapován stav vozovky před zahájením stavby a je–li kvůli pracím silnice poškozena, požaduje magistrát její opravu s tím, že dříve stavbu nenechá zkolaudovat,“ uvedl Kaválek.

Neoprávněné vjezdy bagrů a nákladních vozidel do lázní podle jeho vyjádření kontroluje a případně rovněž sankcionuje Policie ČR, ale také Městská policie Karlovy Vary.

Kde ve městě se staví?

Tuhnice: Multifunkční hala.
Drahovice: Nový hypermarket.
Stará Role: Nový hypermarket.
Rybáře: Dokončení průtahu.
Lázně: Rezidence Na Vyhlídce, Libušina ulice, stará Pražská, Tyršova a Škroupova ulice, Divadelní náměstí, Zámecký vrch, Zahradní ulice, atd.
Rekonstrukce: Quissisana