„Zlomené kosti nebo odřeniny se zahojí, ale poranění hlavy může vést ke smrti nebo k invaliditě. Z dynamického a laskavého člověka se kvůli poranění mozku může stát apatický jedinec, který je jako dítě, a vyžaduje dlouhou a náročnou péči,“ varuje před nadcházející cyklistickou sezonou Andrea Kávová, mluvčí sokolovských policistů.

Helma přitom není pouze výsadou profesionálních cyklistů.

„Vážná nehoda se může stát komukoliv, kdykoliv a kdekoliv. Statistiky říkají, že většina vážných nehod se přihodí na klidné silnici. Přilby dokáží utlumit sílu nárazu na překážku a rozdělují energii, která by jinak zasáhla lebku, na větší plochu. Každá přilba, která prošla nárazem, by měla být vyměněna, i když může vypadat, že je v dobrém stavu,“ upozorňuje sokolovská policejní mluvčí.

Děti do 15 let přilbu mít musí. Malí cyklisté jsou nevyzpytatelní, což by si měli uvědomit řidiči aut. „Mladý cyklista se snaží jet vždy po rovném povrchu. Motoristé proto musejí počítat s tím, že se může neočekávaně vyhnout všem nerovnostem,“ varuje řidiče Kávová. „Navíc technicky nezvládá jízdu do kopce, proto nedodržuje rovnou stopu jízdy. Neumí počítat s bočním větrem, což se může vymstít například při jízdě krajinou s nepravidelně rozmístěným porostem či stavbami,“ doplňuje Kávová.

V ohrožení života však nejsou jenom cyklisté, ale i bruslaři. Zvláště v okamžiku, kdy se na in linech vydají do běžného provozu. „Bruslař jedoucí rychlostí 20 kilometrů v hodině zastaví v lepším případě po čtyřech, v horším až po osmi metrech. Cyklistovi stačí k zastavení ze stejné rychlosti 2,8 až 4,4 metry, autu dokonce 1,7 až 2,2 metru. Pokud si tedy chce bruslař zajezdit v provozu, je vinou tohoto handicapu vystaven velkému riziku. A kromě toho pohybem po silnici porušuje předpisy,“ dodala Kávová.