Právě malé porcelánky však mají podle Martina Douši, spolumajitele a jednatele firmy MD – PORCELÁN, s. r. o., daleko větší šanci přežít i v době ekonomické krize.

„Firmy, jako je ta naše, totiž nezatěžuje tak rozsáhlá administrativa,“ vysvětlil jeden z důvodů Douša. To ovšem neznamená, že by se malí producenti porcelánu nepotýkali s problémy. „Tím nejzásadnějším je asi obrovské zdanění práce lidí. Povinné odvody jsou totiž v Česku daleko vyšší než v jiných státech. A pak nás také trápí neustále se zvyšující ceny za energie,“ upřesnil jednatel porcelánky.

Producentům porcelánu pak v rozletu brání i další fakt: Podle Martina Douši totiž celosvětově upadá kultura stolování. „S nástupem rychlého občerstvení si lidé dají kávu spíše z plastového kelímku než z porcelánového hrnku,“ posteskl si spolumajitel porcelánky.

Vedle toho i jeho firma pocítila ekonomickou krizi. „Někteří odběratelé v zahraničí zmenšili ve strachu z krize nasmlouvané odběry zboží,“ řekl Douša.

Firma MD – PORCELÁN vyváží hlavně do Finska, nově pak zkouší irský trh. „Většina výroby našeho bílého a růžového porcelánu však zůstává v tuzemsku. Hodně nám pomáhá přímý prodej přes internet. Odpadají totiž mezičlánky, a tak se zboží dostane k zákazníkům přímo od výrobce, tedy za rozumnější cenu,“ doplnil spolumajitel porcelánky.

Ekonomové předpovídají, že krize vyvrcholí v letošním roce a opadne někdy v polovině roku 2010. „Krizi určitě ustojíme. Právě díky tomu, že jsme malá firma,“ předpověděl Douša.

Firma MD – PORCELÁN vznikla v roce 1995, o rok později pak rozjela výrobu. Zlom přišel v roce 1997, kdy začala malá rodinná porcelánka sama vyrábět porcelán. Ve své produkci navazuje na více než 100 let staré tvary barokního a secesního karlovarského porcelánu.