Nechuť dál pokračovat v pedagogické práci za současných platových podmínek a zejména tvrdá kritika vládní mzdové politiky pro učitele. To je hlavní důvod stávky, ke které se v regionu připojilo osm středních škol a dvě základní školy. Drtivá většina učitelů však své stávkující kolegy podporuje. Žádají velkorysejší řešení mezd a zohlednění sedmiprocentní inflace.

„Proboha, vždyť na velkorysé a systémové řešení mezd školských pracovníků by stačilo několik gripenů – jeden stojí dvě miliardy. Kdybychom jich nekoupili pět, máme srovnanou situaci ve školství a nebudou z nich po tuctech utíkat mladí kvalifikovaní učitelé,“ říká jedna z ředitelek velké základní školy v regionu. Své jméno uvést nechce. Bojí se sankcí ze strany krajského úřadu.

„V tuto chvíli je situace taková, že od nás z gymnázia ke konci roku odcházejí další dva mladí vzdělaní učitelé. Nemají šanci uživit rodiny. Kolegyně na další velké škole potřebuje pedagogy prakticky na všechny předměty. Odchází jich totiž ke konci školního roku najednou několik,“ vysvětluje ředitel Prvního českého gymnázia v Karlových Varech Zdeněk Papež.

Na tomto prestižním školském zařízení se ke stávce připojily dvě třetiny profesorů. Učilo se jen v nižších třídách. Třetina učitelů zůstala.

„Nedokážu rodičům menších dětí říct, že je škola zavřená a že se mají o děti sami nějak postarat,“ říká jedna z pedagožek. Ke stávce se nepřihlásila, dokonce ji ani neschvaluje. Rodiče však s podobnými postoji nesouhlasí.

„Nevím, jaké metody mají stávkokazi, ale já trvám na tom, aby moje děti byly na školách, kde je budou učit vysoce kvalifikovaní učitelé. A ne takoví, kterými zoufalí ředitelé jen látají díry,“ říká Simona Králová, povoláním psycholožka. Podle ní učitelé, kteří se ke stávce nepřipojili, nepochopili text odborářské výzvy, nebo s jejími zkreslujícími interpretacemi.

„Souhlasím s tím. Někteří kantoři se nepřipojili ke stávkujícím proto, že se domnívají, že podporují nižší pedagogické posty například ve školkách. Je to nesmírně smutný příklad nedorozumění a možná už i skepse. Učitelé už nevěří ve zlepšení situace,“ dodává ředitel velké střední školy na Karlovarsku, který si nepřál být jmenován.

I on se bojí případných následků ze strany Krajského úřadu Karlovarského kraje.

„Je to nesmysl. My si ani nemůžeme jako politici dovolit nějak šikanovat stávkující školy. Jen mě mrzí, že díky optimalizaci škol máme nyní po Praze nejvyšší průměrné platy, a učitelé přesto stávkují. Principálně je však chápu a za systémové řešení považuji ´nalití´ deseti miliard do školství,“ říká radní kraje pro školství Kamil Řezníček.

Na demonstraci do Prahy vyrazili z Karlovarského kraje pedagogové ve dvou autobusech. „Jeden jel přímo z Karlových Varů a druhý z Chebu přes Mariánské Lázně. Rozhodně chceme dát najevo své připomínky. Nelíbí se nám, že zatímco se v jiných oborech přidává, tak učitelé od ledna žádný nárůst nezpozorovali,“ uvedl František Balák, předseda krajské rady odborového svazu školství. „Náš požadavek je navýšení mezd alespoň o deset procent,“ doplnil předseda.

Podle něj jsou odboráři nespokojeni s přístupem některých škol. „Například základní škola na sídlišti Čankovská se ke stávce nepřipojila. Připadá mi to, jako že někteří učitelé ještě mají socialistické návyky a nechápou, že bez prosazování svých názorů nic nezískají. To je velká chyba, protože by měli pochopit, že už není socialismus, ale demokracie. Připadá mi to, jako kdyby alibisticky čekali, až my jim zajistíme zvýšení platů,“ zlobil se předseda Balák.

Studenti měli na stávku různý názor. „No všichni kamarádi mají kvůli stávce volno, a my se učíme normálně. Naše škola nestávkuje, to je celkem škoda, protože učitelé si přidat zaslouží,“ uvedla sedmnáctiletá studentka druhého ročníku ostrovského gymnázia.

Silvie Risová, Jan Havelka