Školy na Karlovarsku se snaží přežít úbytek žáků, který by pro ně znamenal postupný zánik. Jak? Snaží se rozšířit výuku o celoživotně vzdělávání odborné, zájmové a občanské, kterou by mohli využít i senioři. Kvůli tomu se dvanáct středních odborných škol na Karlovarsku přihlásilo do projektu centra celoživotního učení dospělých.

Na Karlovarsku je jednou z tuctu zapojených škol SOŠ stavební Karlovy Vary. „Na školách se od ledna postupně tvoří týmy učitelů, které mají být do budoucna schopné postavit vzdělávací programy reagující na potřeby trhu práce v regionu, zvýšit odbornost zapojených učitelů v oblasti vyučování dospělých a projektové principy pak trvale do budoucna udržet,“ uvedla metodička projektu UNIV 2 KRAJE pro Karlovarský kraj Eva Saligerová.

Saligerová od prosince do února vede postupně vede na zapojených školách Karlovarska první motivační semináře. „Cílem je soustředit aktivní kantory, vysvětlit jim principy a důvody nezbytné proměny jejich školy pro její budoucí prosperitu a motivovat je k práci v projektu,“ vysvětlila metodička projektu.

Reakce ředitelů škol na nový typ výuky jsou různé. „My jsme zatím větší pokles počtu žáků nezaznamenali, ale zaměřit se v budoucnu na celoživotní učení bude nezbytné,“ říká ředitel karlovarské „stavebky“ Michal Vachovec.

Podle Vachovce se škola účastí v projektu jednak dostane opět více do povědomí lidí i podnikatelské sféry, jednak je třeba řešit klesající úroveň maturantů z některých škol a nabízet jim znovu i řemesla. Především ale úbytek žáků v budoucnu jednoznačně přijde. „Vidím to už dnes u „sousedů“ – nenabrali se keramici, kteří byli tradičním oborem, problémy začínají mít i obory ve službách, jako mechanici nebo třeba kuchaři, které nás dříve předháněly,“ argumentuje Vachovec.

Také této školy se ovšem týká evergreen současné doby, s nímž se metodik při seminářích setkává, totiž „přeprojektovanosti“, která může podle slov ředitelů vést k vyčerpání aktivního jádra pedagogů. „Zapojení do projektu je pro učitele další prácí navíc a reakce jsou samozřejmě různé, jako všude,“ popisuje Vachovec. „Někteří jsou aktivní a cítí, že to škole něco přinese. Někdo i ocení možnost přivydělat si nějakou tu korunu, jiní zase preferují možnost se něco nového učit,“ dodal.

Práce zapojených pedagogů v projektu UNIV 2 KRAJE bude z projektových prostředků honorována, jejich osobní motivaci však metodici na seminářích primárně hledají jinde – v první řadě je to v budoucím udržení pozice (anebo i samotné existence) jejich školy, ve zvýšení osobní kvalifikace a v zachování pracovních úvazků pro pedagogy.

Ve všech třinácti krajích (mimo Prahy) se do tohoto projektu zapojilo 325 středních odborných škol. Třísetmilionový projekt ministerstva školství byl zahájen v srpnu s využitím evropské a státní dotace.