Údiv a šok. To prožívají čeští návštěvníci, kteří navštíví Karlovy Vary. Lázeňské město je zaplaveno ruskou reklamou, ruskými billboardy a v azbuce jsou hosté zváni třeba i na prohlídku Vřídla. „Proč jenom ruština? To zdejší radnici nevadí?“ popuzeně reagovali manželé Pálkovi z Prahy, kteří znechuceně opustili i restauraci v centru lázní. „Jídelní lístek jsme obdrželi opět v ruštině.

To už pokládáme za drzost,“ užasle dodali. Rozhořčeni jsou i Karlovaráci. „To už není naše město, ale ruská gubernie,“ ulevila si Eva Došková. Karlovarská radnice je podle mluvčího Kaválka v boji s azbukou bezmocná. „Nemáme absolutně žádný nástroj jak ruské nápisy regulovat. Ověřovali jsme si to. Nejsme nadšeni, ale omezit tyto poutače nebo nařídit, aby byly zároveň i v češtině, nemůžeme,“ uvedl. Žádné páky proti záplavě ruské reklamy nemá ani Krajský úřad Karlovarského kraje. „Náš živnostenský úřad nemůže za cizojazyčné nápisy nikoho postihnout.

Zasáhnout by mohl pouze v případě, že by se jednalo o klamavou reklamu,“ vysvětlila mluvčí úřadu Andrea Bocková. Billboardy a reklamní nápisy nespadají ani do kompetence České obchodní inspekce (ČOI). „My kontrolujeme pouze výrobky nabízené na vnitřním trhu a týkají se nás například ceníky v hotelích a restauracích. Spotřebitel musí být o nabídce informován především v češtině a ceny musí být uvedeny v korunách. V eurech také, ale čeština musí být prioritní,“ uvedla Marie Svachová, vedoucí pracoviště ČOI v Karlových Varech. A reklamní agentury? „Respektujeme požadavky zákazníka. Když chce ruštinu, pak mu vyhovíme,“ uvedl Vladimír Malý z agenturyW&P.