Uzavřely se tak mnoho měsíců trvající kauzy vracení státních dotací, v nichž šlo městu o odvod 274 milionů korun, který by byl pro Karlovy Vary doslova likvidační. Městu se podařilo ušetřit 267 milionů korun.

„Na začátku roku jsme byli ve složité ekonomické situaci. Díky závazkům ve výši 708 milionů korun byly Karlovy Vary dvanáctým nejzadluženějším statutárním městem, ačkoliv podle počtu obyvatel jsou až na devatenáctém místě. Situaci zhoršovaly platební výměry finančního úřadu na 274 milionů korun, které by byly pro město v této situaci doslova likvidační,“ uvedl primátor Petr Kulhánek (KOA).

Na účtech města bylo sice cca 700 milionů korun, ale ty byly podle něj určeny zejména na krytí evropských projektů a nemohly pokrýt závazky města.
Kauzy řešil tým pracovníků magistrátu města koordinovaný radním Josefem Malým (TOP09). „Koalice jej požádala o spolupráci, protože v podobných kauzách pomáhal jako krajský zastupitel už dříve Chebu, Ostrovu, Chodovu, Bochovu a dalším,“ vysvětlil primátor.

„Do konce roku 2010 bylo potřeba vyřešit kauzu Loděnice, což bylo 12 milionů korun, kde tým prokázal, že město neporušilo použitím prostředků zákon. Celkem 11,7 milionů korun z původní částky bylo prominuto,“ doplnil Kulhánek.

Řádově větší problém představoval výměr na více než 260 milionů za investiční akci „Výstavba jedenácti bytových domů ve Staré Roli“, kde se město odchýlilo od podmínek přidělení dotace.

„Podařilo se však opět prokázat, že pochybení nevedlo k nezákonnému užití státních prostředků Státního fondu rozvoje bydlení (SFRB), přestože se výstavby neúčastnilo třetí bytové družstvo, a také to, že částky vybrané jako záloha na úhradu základního členského vkladu družstevníků nebyly zapojeny do městského rozpočtu. SFRB na základě těchto jednání vydal v únoru 2011 stanovisko, kterým potvrdil, že město neporušilo zákon,“ vysvětlil primátor.

Na základě tohoto stanoviska následovala jednání s Generálním finančním ředitelstvím, jehož rozkladová komise doporučila generálnímu řediteli prominout 97 procent vyměřené sankce. Město muselo zaplatit pouze 6,5 milionu.

„Vyřešení těchto kostlivců ve skříni stálo obrovské množství práce, měsíce detailních jednání, dokladování a prokazování. Chtěl bych touto cestou poděkovat pracovníkům magistrátu a radnímu Josefu Malému za mravenčí práci, díky které se podařilo zachránit přes čtvrt miliardy korun a v napjaté ekonomické situaci udržet město finančně ‚ nad vodou´,“ zdůraznil primátor.