Tuzemské hosty přilákaly vouchery a slevové karty, kterými se magistrát snažil pomoci hoteliérům a majitelům sanatorií odvrátit propad klientely a nízkých tržeb.

Na podporu lázeňství a cestovního ruchu město uvolnilo 50 milionů korun. „Kampaň se setkala s velkým úspěchem, od hoteliérů máme jenom dobré zprávy. Jejich skepse zmizela a otevírají i ti, kteří s tím letos vůbec nepočítali,“ uvedl Josef Dlohoš, ředitel karlovarského Infocentra.

Obrovský zájem Čechů o Karlovy Vary dokazují i čísla. „Například 3. srpna naši pobočku navštívilo dva tisíce lidí a prodali jsme 470 návštěvnických Region karet,“ doplnil Dlohoš.

Na ně mohou návštěvníci například čerpat slevy na vstupné do kulturních zařízení, na sportoviště a návštěvu známých karlovarských firem či díky ní využívat městskou hromadnou dopravu zdarma. Zatímco loni prodalo Infocentrum za celý rok 700 těchto návštěvnických karet, jenom za letošní červenec si je zakoupilo 14 tisíc hostů.

Hoteliéři sice mají zisky o deset až patnáct procent nižší, protože i oni museli přizpůsobit ceny a nabídku okolnostem. Tvrdí ale, že i když na investice nemají, přežijí.

OBAVY NEZMIZELY

Obavy z budoucího vývoje ale přetrvávají. Češi totiž ve městě neutrácejí tolik, jako zahraniční turisté, což pociťují především obchodníci. Pro ruskou klientelu je však Česko stále uzavřeno. „Letiště je v provozu, přistávají malá a střední letadla, ale Poběda, která zajišťovala letecké spojení mezi Karlovými Vary a Moskvou, nelétá. Snažíme se oslovit další letecké společnosti ze zemí, které by mohly kraj navštívit, ale jsme limitováni šířkou a délkou přistávací dráhy, a také konkurencí. O to samé usilují i další letiště v republice,“ uvedl krajský náměstek Martin Hurajčík (ANO).

RUSOVÉ PRODÁVAJÍ

Přestože o ruské hosty Karlovy Vary stále velmi stojí, při procházce městem je evidentní, že ti nejbohatší už tyto lázně ze svého cestovatelského itineráře vyřadili. A to včetně ruských majitelů lázeňských hotelů, kteří se je snaží prodat. Cedule 'na prodažu' visí po celých lázních.

Podle realitního makléře Marcela Bajgara, vedoucího pobočky MM Reality, to ale není nic nového. „Tito investoři se hotelů a apartmánů v Karlových Varech zbavují už několik let. Bohužel, většinou mají přemrštěné představy. Byt v ceně dvou milionů chtějí prodat za tři až čtyři miliony,“ vysvětlil.

Podle něj jde i o strategii a vyčkávání. Nabízené nemovitosti by mohli koupit buď movití Češi či jiní zahraniční investoři, ale raději si počkají. „Krize je pro obchodníky vždy příležitost a lze předpokládat, že klientela se v Karlových Varech v budoucnu obmění,“ doplnil makléř.