Takzvaný GČP INDEX, který je základem pro uvedené statistky, vyjadřuje úroveň nehodovosti na základě poměru vážných a smrtelných nehod k celkovému počtu nehod v zastavěné oblasti krajských měst. "Čím vyšší je hodnota GČP INDEXu, tím je dopravně bezpečnostní situace horší. Celkově na silnicích krajských měst v průběhu loňského roku přišlo o život 39 osob," říká Jan Marek, mluvčí Generali Česká pojišťovna.

Pozitivní zprávou je, že v intravilánu čili zastavěné oblasti, Karlových Varů, se dopravní nehody v loňském roce obešly bez smrtelných následků. Narostl však počet těžce zraněných. GČP INDEX mimo krajská města srovnává také všechny obce s rozšířenou působností (ORP). V intravilánech sledovaných 206 měst bylo evidováno 48 824 dopravních nehod, při nichž bylo usmrceno 69 a těžce zraněno 669 osob.

Vážná dopravní nehoda u Olšových Vrat.
Silnice smrti: radary odhalily tisíce přestupků. Nejvyšší rychlost byla 170

Pokud jde o Karlovarský kraj, jsou na tom podle indexu nejhůře Mariánské Lázně a Cheb. V prvním případě byli při 92 nehodách těžce zranění tři lidé. V Chebu při 227 nehodách dva lidé zemřeli a pět jich bylo zraněno těžce. Následují ORP Kraslice, Aš, Sokolov, Karlovy Vary a nejlépe je na tom Ostrov, kde se při 85 nehodách nikdo nezranil těžce ani nezemřel.

Řada se i proto rozhodla zvýšit bezpečnost na křižovatkách. Příkladem může být Sokolov, kde na nebezpečné křižovatce posunou přechod pro chodce, na kterém v minulosti zemřel chodec. Změní systém nedalekého parkování a také umístí zastávky MHD mimo vozovku. U pošty 5 v horní části města dokonce lidé sepsali v minulosti petici. U nebezpečné křižovatky tam došlo k úmrtí chodce, kterého srazilo auto. V petici žádali vybudování retardéru. Silnice je krajská a tudíž na ní nemůže Sokolov nic podobného budovat. Město ale začalo s několika kroky, které mají vést k bezpečnosti chodců i řidičů.

Sokolov upraví nebezpečnou křižovatku, při nehodě tam zemřel chodec
FOTO, VIDEO: Sokolov upraví nebezpečnou křižovatku, při nehodě tam zemřel chodec

"Již jsme nechali vybudovat takzvané zálivy pro autobusy tak, aby nestály přímo v jízdním pruhu. Zastávky jsou blízko křižovatky a stojící bus zhoršoval výhled ostatních řidičů a ve špičce stály kolony aut až ve zmíněné křižovatce. Dále se přechod posune a nasvítí. Křižovatku necháme řádně označit vodorovným dopravním značením na silnici tak, aby tam neparkovala auta. Plno řidičů se tu naučilo parkovat, protože je hodně široká. Ale je to proti předpisům," tvrdí starosta Sokolova Petr Kubis. Řidičům by mohlo také pomoci nové parkoviště u Herby, které je dalším krokem ke zlepšení dopravní situace v této lokalitě.

Na přemístění přechodu pro chodce a jeho nasvícení si město připravilo bezmála 900 tisíc korun. Zálivy pro autobusové zastávky nechalo město vybudovat loni v létě souběžně s akcí Vodárny Sokolovsko, která tam pracovala na vodovodním řadu od června do září. Místní tvrdí, že tento přechod je velmi využíván nejen dospělými, ale také školáky.

Cestující v Sokolově se po letech dočkali dvou chytrých zastávek
Cestující v Sokolově se po letech dočkali dvou chytrých zastávek

Další křižovatka, o kterou se budou v Sokolově zajímat, je naproti obchodnímu domu Ural u bývalé mototechny. I tam jsou podmínky pro chodce a řidiče nebezpečné. Řidič jedoucí z náměstí musí dávat přednost jak vozidlům na hlavní, tak chodcům na dvou přechodech prakticky nalepených na sobě. Jeden je na vedlejší a druhý, který je hned za ním, na hlavní. Sledovat kvůli přednosti silný provoz aut zleva a vpravo mít na přechodu chodce, není podle řidičů úplně to nejbezpečnější.

"Problém některých přechodů pro chodce je ten, že jsou na blbém místě. Další jsou špatně osvětlené. Moderně budované přechody mají po obou stranách ledkové osvětlení vozovky, které je vidět z dálky. Vidět je tak i to, zda po něm někdo jde či nikoliv. Když poté přijedete na přechod, který není nasvícený a navíc je barva vybledlá, je k neštěstí velmi blízko. Jen značka chodce neochrání," myslí si jeden z řidičů Pavel Stejskal ze Sokolova.