Když paní Alena vyndavala leták ze schránky a přečetla si jeho logo, chtěla jej odložit stranou. Slogan ´Nemáte čas či chuť nebo nevíte jak´ v ní evokovala nabídku kosmetických či rehabilitačních služeb a ty nepotřebovala. Další slova ji ale poněkud šokovala. Ona firma totiž na letáku nabízela úklid hrobů. Za tisíce.

Minipéče, tedy čtyři návštěvy místa posledního odpočinku si firma účtuje téměř dva tisíce za hrob urnový, za klasický už půldruhého tisíce. Standard, tedy šest návštěv u urnového hrobu od klienta požaduje dva a půl tisíce, za klasický hrob tři tisíce tři sta. Za péči Lux, tedy za dvanáct návštěv u klasického hrobu, byste zaplatili přes šest tisíc korun.

„Pro mě to byl otřes. Takovýhle slogan? To je otřesná pieta. I kdybych chuť neměla, ten hrob vždy uklidím. Tady nejde o čas ani o nic takového. Jde o památku mých mrtvých blízkých. A to by za mne také šli ke hrobu a zapálili svíčku, položili květiny a zavzpomínali na mé zemřelé?” ptala se rozčileně. „Nehledě na ty ceny, vždyť staří lidé, kteří nemohou chodit, by určitě neměli peníze na to, aby si tuto službu objednali. S tímhle jsem se tedy ještě nesetkala,” kritizovala nabídku a slovní neobratnost oné firmy.

Podle Stanislava Červeného, majitele oné úklidové společnosti, ale na svém podnikání nevidí nic špatného. „Jde jen o normální službu, o niž je mezi lidmi zájem. A navíc máme nejnižší ceny na Karlovarsku,” nesouhlasil s kritikou. Podle něj to takhle funguje například v Německu. „U nás to chce čas a k této službě je třeba si najít cestu. Vím, že pieta je pieta, ale někteří lidé, kteří bydlí na druhé straně republiky, ale příbuzné mají pochované zde, naši nabídku rádi využijí. Hrob jim uklidíme tak, jak si řeknou,” zdůraznil.

Přesto Stanislav Červený jednu chybu připustil. „Ten slogan, to je blbý. Mně se to nelíbí. Mohlo by se to lidí dotknout. Změníme to. Neznáte jiný?” překvapivě se zeptal.

Podle námi oslovených dalších majitelů podobných firem je i pohřebnictví byznys jako byznys a někteří zdůraznili, že se v něm točí velké peníze. „Je to kšeft jako hrom. A jistý. Umírat se nepřestane,” dodávali. Také Stanislav Červený uvedl, že konkurence i v úklidu hrobů je velká a má se co otáčet.