Podle Marie Svachové, vedoucí pracoviště České obchodní inspekce v Karlových Varech, lze podobným potížím předejít. „Především by se měl každý host před započetím konzumace v provozovnách veřejného stravování seznámit s cenou nabízených jídel a nápojů,“ vysvětlila Svachová. V restauracích, vinárnách, barech a dalších podobných zařízeních je zvykem uvádět ceny v jídelních a nápojových lístcích, ve stáncích s rychlým občerstevním, bufetech a podobně pak na vývěsních tabulích. „V provozovnách veřejného stravování se velmi často setkáváme s předražením kontrolní konzumace, ať už se jedná o chybné účtování nebo naopak příkladné účtování nápoje, který nebyl vůbec podán,“ uvedla Marie Svachová.

To se například stalo při letošním konání mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech, kdy host, ačkoliv nápoj zaplatil, jej vůbec neobdržel. Česká obchodní inspekce ovšem při MFF zjistila řadu dalších nedostatků a kontroloři konstatovali, že výsledky byly více než zarážející. Mezi nejčastější prohřešky karlovarských obchodníků patřilo nedodržení deklarovaných měr nápojů a nedostatky v účtování. „Proto je třeba doporučit, aby si každý zákazník při placení účet překontroloval. Někteří prodejci předražují konzumaci o dvě, pět i o deset korun,“ upozornila Svachová. Nejčastějším nešvarem, který inspektoři České obchodní inspekce s obchodníky při kontrolách řeší, je podání nápoje tak zvaně pod míru. „V tomto případě má host právo na dotočení nápoje, eventuálně požadovat natočení nového nápoje ve správné míře. Byl–li podán jiný pokrm, než byl objednán, nebo host není spokojen s kvalitou či množstvím, je potřeba okamžitě uplatnit reklamaci,“ zdůraznila Svachová.