Stovky milionů korun putovaly v uplynulých čtyřech letech na modernizaci železnice v Karlovarském kraji. Nejčerstvější novinkou, kterou nedávno železničáři dokončili, byla například budova karlovarského horního nádraží. A před rokem dokončila Správa železniční cesty i rozsáhlou rekonstrukci kolejí z Chebu na státní hranici s Německem.

V Karlových Varech se budova horního nádraží částečně pro veřejnost už otevřela. Ale stavební práce na nádraží budou i nadále pokračovat v další etapě. Všechny práce mají skončit do dvou let. Po hrůzu nahánějící budově nádraží nyní cestující spatří prosklenou halu přecházející přes dvě patra a vytvářející vzdušný a prosvětlený veřejný prostor. Celkové náklady na opravu nádraží mají činit 716 milionů korun.


78,1 % panelistů Deníku z Karlovarského kraje se domnívá, že se kvalita cestování na železnici zlepšila, zbytek si myslí opak. 

Celková částka 528 milionů korun putovala před rokem na kompletní modernizaci tratě mezi Chebem a státní hranicí. Tato oprava se uskutečnila v rámci optimalizace tranzitního koridoru, který do Chebu vede až z Moravy. Během stavebních úprav železničáři odstranili staré kolejnice a nahradili je novými. Úprava se dotkla i veškeré elektroinstalace a přejezdových zabezpečovacích zařízení.

A v neposlední řadě se podařilo za celkem 66 milionů před rokem vyměnit všechny výstražné kříže za světelnou signalizaci na trati mezi Chebem a Luby. Řidiči se tak v těchto místech pohybují mnohem bezpečněji. 

Odpovědi vybraných regionálních panelistů, které Deník pro vyhodnocení oslovil

OTÁZKA: Zlepšila se kvalita železniční osobní přepravy?

Tomáš Wizovský, 42 let, kastelán na hradě a zámku Bečov nad Teplou
Ano. Jezdím teď vlakem častěji a raději. Myslím, že aplikované změny v přístupu a vpuštěná konkurence věci více než prospěla.

Vladimíra Štrynclová, 62 let, ředitelka Stř. log. školy v Dalovicích
Ano, určitě. Zejména díky konkurenci. Dlouho trvá zavedení vysokorychlostní železnice.

Štěpánka Bergerová, 51 let, galeristka z Karlových Varů
Ano. Vlakem sice moc necestuji, ale oceňuji moderní soupravy a postupnou rekonstrukci všech nádraží.

Karel Tichota, 42 let, fotbalový trenér, Karlovy Vary
Ano, modernizace je viditelná.

Jan Prudík, 69 let, kronikář města Karlovy Vary
Ano. Řekl bych, že kvalita se zvýšila výrazně. Nejen pokud jde o kulturu přepravy – nové soupravy pro lokální přepravu, kvalitnější a rychlejší soupravy pro dálkovou přepravu. Zlepšily se také možnosti přepravy pro různé zájmové skupiny, např. přeprava kol pro cykloturisty. Pro občany Karlových Varů i mnoho dalších tuzemských a zahraničních cestujících, kteří využívají vlakovou dopravu, je velkým zadostiučiněním, že se konečně chýlí k závěru výstavba nové odbavovací haly na horním nádraží.

Jaroslav Dolina, 44 let, manažer turistického centra, Nová Role
Kvalita železniční přepravy se jistě zlepšila, ale stále velmi pokulhává za vyspělými evropskými ekonomikami. Jsme tzv. na druhé koleji.

Rudolf Kovařík, 51 let, truhlář, provozovatel Klimatologické stanice v Šindelové
Ano. Nástupem jiných dopravců a vstupem konkurence na tento trh a prodejem tratí vše směřovalo k zlepšování přepravy. Stále je vidět i regionální rozdíl v daném objemu a kvalitě přepravy.

Petr Hruška, 52 let, farář z Chebu
Nevím, v této oblasti nemám širší přehled. Ovšem mám radost z toho, že při cestě z Chebu do Plzně je pro mě alternativa cesty vlakem finančně, kvalitou i rychlostí lákavější než cesta autem.

Pavel Janus, 47 let,
ředitel ISŠTE Sokolov
Ano, rozhodně. Vlaky jsou nové, čisté, pohodlné, vybavené, tiché…

Tomáš Cvek, 53 let, elektrotechnik, pořadatel revivalového festivalu (Revival fest) v Karl. kraji
Ne. Za cenu jízdenky by tady měly jezdit luxusní soupravy.

Tomáš Kábrt, 51 let, lektor a novinář ze Sokolovska
Ano, za předchozí vlády.