Pro minulost a současnost Petra Keřky je nejvýstižnější slovíčko býval. Býval politikem, členem ODS, karlovarským primátorem i náměstkem i ředitelem krajské pobočky Ředitelství silnic a dálnic. Poslední komunální volby mu změnily život. Do karlovarského zastupitelstva už zvolen nebyl a od té doby jakoby se nad ním slehla zem. Nás proto zajímalo, co Petr Keřka nyní dělá, zda sleduje politický život a jak hodnotí práci současného vedení magistrátu. Tady jsou jeho odpovědi:

Dlouho jsme vás nikde neviděli. Čím se nyní zabýváte?

Po ukončení zastupitelského mandátu jsem obnovil přerušenou živnostenskou činnost a podnikám jako OSVČ v činnostech, které mě baví a nyní i živí.

Litujete toho, že jste vystoupil z ODS a kandidoval v minulých komunálních volbách za jiné uskupení, s nímž jste u voličů neuspěl?

Z ODS jsem vystoupil po zralé úvaze a nikoliv ve zlém. S odstupem doby jsem přesvědčen, že mé rozhodnutí bylo správné. Moje kandidatura za jiný politický subjekt byla vedena snahou přivést do zastupitelstva města některé nové či staronové osobnosti, které měly a stále mají co nabídnout. Náš zisk necelých třech procent po měsíční volební kampani nás zanechal před branami zastupitelstva města a tím vše skončilo. Voliči dali přednost jiným osobnostem, a to je nutno plně respektovat.

Co říkáte na obrovský celostátní propad popularity ODS? Máte vy osobní tip na předsedu této strany? Koho byste preferoval?

Myslím, že propad preferencí je pouze odrazem dlouhodobého nerespektování, respektive neuvádění v život základních myšlenek ODS na řízení státu. Každý soudný člověk asi nebude mít nic proti levnému státu, nedotknutelnému soukromí, nezadlužené budoucnosti či solidaritě zodpovědných. Ale jaká byla skutečnost, i když to byly koaliční vlády…?

V ODS nejsem čtvrtým rokem, takže mě při pohledu zvenčí tip na pana profesora Fialu nepřipadá jako špatná volba, a to ani k jeho zmiňovanému krátkodobému členství. Nakonec nemusíte být členem žádné politické strany či hnutí, ale můžete sympatizovat s jejich názory či myšlenkami. Je škoda, že politika ODS se odklonila od skutečných lidských hodnot a něco jiného hlásala a něco jiného činila. Myslím si, že ODS je schopna sebereflexe. Vždyť sebereflexe, pokora a sounáležitost nejsou prázdné pojmy. Konec konců, sám jsem se ponaučil ze svých chyb.

Sledujete práci současného vedení karlovarského magistrátu? Pokud ano, jak byste ji zhodnotil?

Sleduji občas prostřednictvím internetového zpravodajství a logicky spíše oblasti, které jsem dříve koordinoval. Také nechci být kritikem všeho a za každou cenu.

Ale! Co se týče projektů, uskutečňují se doposud třeba s malými úpravami většinou projekty minulé koalice, jako například cyklostezky, revitalizace vnitrobloků v Karlových Varech ve Staré Roli. V minulé koalici jsme například pro podporu cestovního ruchu a volnočasového využití studijně zpracovali myšlenku sjezdových tratí vedoucích po severních svazích Vítkovy hory s možným financováním z EU. Nebo projekt lanovky na Tři kříže. Byli jsme za tyto projekty pranýřováni opozicí. Snažili jsme se maximálně podpořit myšlenku revitalizace území Dolního nádraží, ve kterém jsme spatřovali dlouhodobý prostor pro uplatnění práce karlovarských firem a živnostníků.

Ale jaká je skutečnost? Zatímco Praha tento rok očekává stavební boom, tak v Karlových Varech není téměř žádná stavební připravenost dlouhodobějšího rázu.Takže jaká je projektová příprava města na následující programovací období EU, jaké projekty má město vydiskutované k realizaci? Nechci nikomu křivdit, ale při pohledu zvenčí se mi zdá, že bohužel žádné. Představa, že začnete projekty diskutovat a projektovat až po tom, co bude známé, do jakých oblastí je bude možné přihlásit, je mylná. Navíc, jestliže se stále více ozývá, že se mají stát řídícími orgány pouze ministerstva či jimi řízené subjekty (tedy mají skončit regionální operační programy), tak pak bude dvojnásob platit, že štěstí přeje připraveným.

Ale nechci být jen kritikem, třeba nová marketinková myšlenka karlovarského půlmaratonu je dobrá a může se na ní dobře stavět z pohledu propagace města do budoucna. Zaznamenal jsem také, že město získalo určitý historický majetek,což je určitě pozitivní, na straně druhé dobře nechápu, proč to v případě Karlových Varů trvá tak dlouho, když si ostatní i menší města dokázala zmapovat majetek během prvního, maximálně druhého volebního období po listopadové revoluci. I zde vnímám to, že jsme mohli být v této věci více rychlejší.

Pokud se ohlédnete, udělal byste něco jinak? Co považujete za vaši největší politickou chybu? A největší úspěch?

Zastávám názor, že měl-li člověk něco udělat jinak, tak to měl udělat hned. Jinak jsem poznal, že lidé se v podstatě svým projevem dělí na konstruktéry, kritiky a revolucionáře. Já se počítám za konstruktéra, takže jsem určitě dělal a jistě ještě udělám hodně chyb, ale spíše své působení vnímám z pohledu realizovaných projektů.

Z chyb se má člověk umět poučit. Nakonec je známo, že kdo nic nedělá, nic nezkazí. Já jsem za 14 let ve vedení města pracoval na spoustě projektů, které, věřím, že zlepšily život občanů a návštěvníků v našem městě. Za největší úspěch, resp. čest proto považuji to, že jsem měl kolem sebe schopné spolupracovníky, se kterými jsem tyto projekty realizoval. Za svoji politickou chybu považuji to, že jsem své vize, názory a úvahy lépe neprodiskutovával s ostatními komunálními politiky.

Kdybyste dostal nabídku, šel byste znovu do politiky? Která politická strana vás nyní oslovuje nejvíce? Věříte hnutí Ano?

Nikdy neříkej nikdy, ale politika není jako povolávací rozkaz na vojnu. Co se týče politických stran, tak budu sympatizovat s těmi, které budou uvádět v život výše uvedené, jak jsem uvedl tedy dávám přednost tomu, kdo chce něco budovat, rozvíjet a zlepšovat běžné podmínky občanů v našem městě. Myslím si, že komunální politika není o politice jako takové, ale o běžném životě, rozvoji a sebeurčení každého z nás v místě (městě), kde žijeme. To je má vize. Hnutí Ano chápu jako standardní politické hnutí, které využilo chyb ostatních politických subjektů na politickém kolbišti a uspělo. Navíc, mám-li subjektivně hodnotit stávající proces vyjednávání o vládě, tak vedení působí kompaktně a s veřejností komunikuje kupodivu ze všech tří vládních subjektů nejsrozumitelněji. To ostatní ukáže čas.

Volební mantrou současných krajských i městských politiků je dostavba R6. Přesto se téměř nic neděje. Jak byste postupoval vy?

Dostavba R6 se stala po dokončení úseků mezi Karlovými Vary a Chebem fraškou a bohužel dle mého názoru fraškou dlouho zůstane. Karlovarsky kraj měl nejlepší projektovou připravenost a jestli je ještě dnes pravda to, že na území ostatních krajů chybí v některých částech schválení územně plánovací dokumentace, pak je zde velmi dlouhá cesta k realizaci a nemá vůbec smysl sdělovat nějaké termíny ucelené dostavby R6. Karlovarsky kraj se musí vrátit k tlaku na ministerstvo dopravy, aby se otevřel do stavební přípravy alespoň jeden z posledních tří úseků vedoucích po území kraje, a když ne celý úsek, tak alespoň nějaké stavební objekty ( například: křížení ) v místech s nejvyšší dopravní nehodovostí. Přeci nemohou být donekonečna na této státní i mezinárodní silnici I/6 ( E 48 ) tolerovány takové dopravní závady jako odbočení vlevo z průběžného jízdního pruhu, ukončení průběžného jízdního pruhu v prostoru extravilánové křižovatky nebo naprostá absence odbočovacích pruhů vlevo, tedy hrubé dopravní závady mající za následek ty nejhorší následky.

Karlovarský magistrát je nyní kritizován za to, že nemá vizi rozvoje města, dotace jsou minimální a investice přízemní. Souhlasíte s tím?

Tak nějakou základní vizi snad město stále má, je to přeci město lázeňství a cestovního ruchu. Jinak s kritikou směrem k dotacím a investicím souhlasím a ono to trošku souvisí s tím, jaké a zdali vůbec město nějaké nové projekty připravuje nebo vůbec je schopno se na jejich realizaci shodnout. Víte, o minulé koalici se toho napsalo hodně, ale jedno jí upřít nikdo nedokáže, a to je to, že do rozpočtu města přivedla za tu dobu na dotacích kolem 1 mld. Kč. Ano, my jsme si mohli dovolit schodkové rozpočty, protože jsme dokázali zajistit další krytí financování investic v našem městě. To si současné vedení města nemůže dovolit, proto se uchyluje k snižování schodkového rozpočtu, což považuji za mediálně dobrou frázi, ale skutečnost je podstatně horší, ale o tom současné vedení města nemluví, čemuž se ale nedivím. Stačí se jenom podívat do současného schváleného rozpočtu Města Karlovy Vary pro rok 2014. Zjistíte, že Město Karlovy Vary v rámci disponibilního zůstatku finančních prostředků již v tomto roce není schopno financovat investiční projekty v částce nejméně 100 mil. Kč. Proto si muselo tzv. „svázat" kapitálové výdaje na kapitálové příjmy, a to v době minulé současné vedení města tvrdilo, že žádný majetek prodávat nebude. Opak je pravdou. Aby mohlo stavět, musí prodat svůj majetek, a o tom to svázání kapitálových výdajů vlastně je. Každý nechť se podívá do rozpočtu a učiní si sám svůj názor. Navíc si troufám tvrdit, že jsme do „rozpočtu" města získali ještě o 4 mld. Kč více a to tím, že se nám podařilo prosadit dostavbu průtahu městem, komunikace, bez které si dnes vůbec nedokážeme představit dopravu ve městě. A vzpomínám na ty, kteří tuto akci tak kritizovali a zaplavovali veřejnost svými fantasmagorickými (promiňte) myšlenkami. Dnes, když je nedostatek finančních prostředků, snad každý uzná, že nechat se zviklat myšlenkou obchvatu znamenalo zadusit město na dalších minimálně 20 let.

Karlovarský kraj je zařazen mezi nejbezpečnější v dopravě, je zde nejméně úmrtí na silnicích. Myslíte si, že na tom máte zásluhu? Bylo toho hodně, co jste naplánoval a prosadil na karlovarských komunikacích…

Jestli je to celý kraj, tak mám z toho velkou radost, je vidět, že uvedení do provozu celého směrově děleného čtyřpruhu mezi Karlovými Vary a Chebem přineslo své ovoce. Já jsem ale vždycky spíše sledoval nehodovost krajského města (bylo již poněkolikáté vyhlášeno za město s nejnižší nehodovostí z krajských měst ) a tady mám tu radost dvojnásobnou. Myslím, že vedle dostavby průtahu městem jsme systematicky řešili nehodová místa, nepřehledné úseky či důsledné vymezování dopravních prostorů pro jednotlivé účastníky silničního provozu, a to například .za cenu nepopulárních okružních křižovatek, výstavby samostatných cyklostezek a pásů pro pěší i zužování jízdních pruhů.To, jestli mám na tom zásluhu, nevím, ale je pravdou, že jsem v těch realizačních týmech na různých pozicích působil.

A slovo závěrem?

Závěrem přeji všem Karlovarákům a bývalým spolupracovníkům úspěšný nový rok 2014. A nejen jim.