„První Krušnohorská vznikla v loňském roce. Cítili jsme, že údržba běžeckých tras od Bublavy až po Loučnou je velká oblast, proto vyžaduje koordinaci. Do doby, než tato společnost vznikla, se o tratě staraly obce samostatně. Běžecký sport se ale dynamicky rozvíjí a lidí na běžky vyráží hodně, proto bylo do vznikajícího chaosu třeba zavést určitý systém," uvedl Jan Novák.

V rámci koordinačních schůzek mezi zástupci krušnohorských obcí, Karlovarském krajem a První Krušnohorskou byla dojednána frekvence a návaznost strojové údržby Krušnohorské lyžařské magistrály (KLM). „Ta bude za příznivých sněhových podmínek upravována třikrát týdně, ve středu, v sobotu a v neděli, v úseku Rolava/Chaloupky Loučná a dvakrát týdně mezi Rolavou a Bublavou. Údržbu místních okruhů budou jednotlivé obce provádět na základě aktuálních sněhových podmínek i s ohledem na své vlastní rozpočty," vysvětlil Jan Novák. Na trasy použijeme šest roleb a všechny vyjedou stejně. V devět hodin ráno by měly být běžecké stopy připraveny na lyžaře. Přehled upravených tras, aktualizovaný na základě informací od jednotlivých rolbařů, je k dispozici tradičně na portálu Karlovarského kraje. Údržba lyžařských tras je financována z velké části z rozpočtů horských obcí a příspěvku Karlovarského kraje. A právě novým subjektem zastřešujícím údržbu běžeckých tras v Krušných horách je První Krušnohorská. Té se do financování úpravy stop podařilo zapojit i města Ostrov a Karlovy Vary a také soukromé subjekty.

Přispějte i vy

Lyžaři si i letos budou moci zakoupit sběratelské odznaky, tak zvané placky, s vyobrazením úspěšných krušnohorských lyžařů a tím přispět na úpravu stop. Placky v hodnotě 100 Kč (víkendová či týdenní) a celosezonní za 300 korun budou k dostání v infocentrech krušnohorských obcí, ve vybraných ubytovacích zařízeních a prodejnách s lyžařským vybavením.

Ve stopě: Letošní novinky

Západní oblast Krušných hor mezi Bublavou a Klínovcem nabízí běžkařům více než 200 kilometrů strojově udržovaných tras a další desítky km tras přírodních.

Obce Horní Blatná, Jáchymov a Nejdek rozšířily pro větší pohodlí lyžařů tři cesty v celkové délce zhruba sedm km, během letní údržby tras se podařilo vyřešit i problémová místa v okolí božídarského Špičáku.