I desetitisíce by mohly stát telefonáty šprýmařů dělajících si legraci z hasičů, policistů či záchranky. Blíží se období, kdy podle mluvčího hasičů Františka Vaška přibývá hloupých žertů zejména nudících se dětí, které zbytečně volají na tísňové linky. Podle záchranářů legraci většinou odhalí operátorky, které telefony přijímají. Přesto ale mohou vést až k obecnému ohrožení a vymáhání sankcí.

„Jsou dny, kdy nevyjíždíme k žádnému planému poplachu, ale poté zase musíme jet čtyřikrát nebo pětkrát. Ovšem je minimum těch, kdy nás někdo někam vytáhne z plezíru a my bychom potom účtovali výjezd,“ podotkl Vaško. Ovšem občas se to stane. „Smutné bylo, když jsme třeba při orkánu vyjížděli zbytečně k padlému stromu na dům. Tehdy jsme měli tolik práce, že takový planý poplach byl ze strany volajícího nehoráznost,“ uvedl Vaško.

Díky zařízení, které ukáže, odkud volající telefonuje, záchranáři většinou zneužití linky odhalí. To když volá třeba ze Slovan, že v Kralovicích hoří. Zbytečné výjezdy se tak minimalizují. Nebo zkušené operátorky poznají, že jde o žert. Volající jim často znepříjemňují práci a zdržují je. „Tísňové linky zneužívají děti v průměru až dvacetkrát za den. Většinou jde o vulgární a erotické výlevy. To samozřejmě blokuje operátorku,“ říká mluvčí plzeňské záchranky Lenka Ptáčková. „Máme snahu volat zpět a informovat rodiče.

Kdyby došlo ke zbytečnému výjezdu, můžeme jim ho dát k úhradě,“ sdělila Ptáčková. Každý kilometr, který záchranka ujede, stojí 88 korun a každá započatá čtvrthodina výjezdu s lékařem stojí dva tisíce. Cena výjezdů hasičů je různá, záleží na technice, která k zásahu vyrazí. Podle Vaška se cena pohybuje v řádech stovek, nanejvýše tisíců korun. I když zbytečné hovory blokují tísňové linky, nemělo by dojít k jejich přetížení. „I kdyby byla obsazená linka 150, 112 funguje vždycky. Pokud bude zdejší centrála přetížená, člověk se dovolá jinam, kde si od něj vezme operátor informace a ty pak předá na příslmísto,“ dodal Vaško.