„Zatímco během covidu seděli lidé doma a utráceli své úspory, válka na Ukrajině znamenala obrat o 180 stupňů. Teď už se ani nepereme s energiemi, ale s poptávkou, která je velmi nízká. Registrujeme velkou změnu v poptávce ve spotřebním zboží. Navíc jsme přišli o tradiční trh v Rusku a na Ukrajině, který tvořil asi jednu čtvrtinu,“ říká finanční ředitel porcelánky Jiří Lauermann.
Jen za loňský rok tak ztráta podniku činila 70 milionů korun, letos zřejmě skončí s hospodařením alespoň na nule. A to i přes to, že závod zásadně zreorganizoval svůj provoz, zastavil výrobu v Klášterci na Ohří a nakonec musel propustit z 550 zaměstnanců 150. „Reorganizace včetně vyplacených odstupných nás přišla na 15 milionů korun,“ konstatuje Lauermann.
Veškerou výrobní techniku přestěhoval Thun z Klášterce do Lesova. Pro klášterecký areál nyní hledá majitel kupce, nebo aspoň nájemce. „Zájemci sice byli, ale nabídka se nesetkala s poptávkou,“ dodává finanční ředitel porcelánky.
Mezeru v odběratelích se firma snaží zaplnit například hotelovými provozy. Třicet procent z celkové produkce tak nyní putuje do gastroprovozů, přičemž česká klientela patří v současnosti k té nejpočetnější. Činí 40 procent z celkového obratu.
Porcelánka se snaží zákazníky přilákat i novinkami v designu. „Začali jsme s černou glazurou i černobílou variantou,“ říká Lauermann.
Ústředním motivem výstavy Porcelánových slavností je například zimní nálada, tento design je také jednou z novinek. „Další chystáme na jaro. Výsledky už jsem měla možnost vidět, ale zatím nebudu mnoho prozrazovat. Snad jen to, že půjde o porcelán pro hotely,“ uzavírá designérka Thun 1794 Lenka Sárová Malíská.