Návrh rozpočtu počítá s příjmy 1,066 mld. Kč, s výdaji 1,405 mld. Kč. Rozdíl mez příjmy
a výdaji je třeba rozdělit na čerpání kontokorentního úvěru (150 mil. Kč) na předfinancování investic s dotacemi z evropských fondů a faktický schodek rozpočtu (190 mil. Kč). Předfinancování z úvěru se po dokončení akcí vrací zpět v rozpočtu v podobě proplacené dotace. Splnili jsme tak dílčí cíl na cestě k vyrovnanému rozpočtu, tedy snížit faktický schodek pro rok 2011 pod hranici 200 mil. Kč.

Běžné výdaje

V průběhu tvorby návrhu byly nastaveny limity běžných výdajů jednotlivým odborům s tím, že s každým odborem byl rozpočet analyzován individuálně. Vyhnuli jsme se tak paušálním škrtům, někde bylo možné ušetřit více, jinde situace vyžadovala zachování či navýšení výdajů. K významnému poklesu dochází u mzdových výdajů (-13 mil. Kč). Narovnání financí se týkalo některých položek v oblasti kultury (obnova místní divadelní tvorby + 1 mil. Kč, zachování formátu KSO jako symfonického tělesa navýšením počtu hráčů + 5 mil. Kč).
Došlo k cca 10% redukci povinných sportovních grantů s tím, že byla navýšena položka drobných sportovních grantů o 2 mil. Kč na celkových 6,5 mil. Kč. Oblast cestovního ruchu je nově podpořena položkou na prorůstová opatření (2,25 mil. Kč).
Znovu je nastartována pozastavená obnova vozového parku v Dopravním podniku. K tomu samému jsme nuceni přistoupit u Městské policie, kde však také dochází k rozšíření činnosti o mobilní obchůzkovou službu v okrajových čtvrtích města (celkem + 4 mil. Kč). Rozpočet také počítá s vyššími prostředky pro opravu ulic a silnic (+11 mil. Kč).
V absolutní hodnotě došlo k mírnému navýšení běžných výdajů, je to však způsobeno vyššími transfery ze státního rozpočtu (příspěvky na péči), které se ve stejné výši objevují také na příjmové straně rozpočtu. Reálně tak běžné výdaje mírně poklesly.

Kapitálové výdaje

Po důkladné konzultaci se všemi příslušnými odbory byl sestaven seznam investic podle stupně priority či nezbytnosti. Podle dostupných prostředků na investice byla v tomto seznamu stanovena hrana, která dělí investice na ty realizované v letošním roce (nad čarou) a ty, které je nutné posunout do roku příštího. Je zde ještě skupina investic, kterou nelze realizovat z jiných důvodů (dořešení majetkoprávních vztahů, nepřipravenost realizace, pochybnost o účelnosti). Tyto akce budou po dořešení či přezkoumání buď zařazeny do priorit nebo definitivně vyřazeny.
Mezi hlavní investice v roce 2011 patří realizace plaveckého bazénu, započetí rekonstrukce Mattoniho nábřeží, s pomocí dotace celková rekonstrukce školy Konečná, rekonstrukce ulic Kvapilova, Slovenská, opravy chodníků v Sedleci, v ulicích Chodovská a Závodní. Další investice půjdou do částečných rekonstrukcí, zateplování škol a školek vyplývajících
z energetických auditů - zde jde však o investici vratnou v podobě budoucí úspory energií -
a do dotované revitalizace veřejných prostor ve Staré Roli. Kvůli nedořešeným majetkoprávním vztahům musela být odložena rekonstrukce ulice Závodu míru, která proběhne bezprostředně po vyřešení problémů. Bude rovněž pokračovat postupná obnova veřejného osvětlení.

Rozpočet je za daných finančních podmínek města maximálně proinvestiční s tím, že nejde o jednotky velkých investic, ale spíše desítky drobnějších do zanedbané městské infrastruktury. U běžných výdajů je snaha k úsporám všude tam, kde to nemůže negativně ovlivnit činnost a funkce města. Bohužel i v letošním roce městské finance významně negativně ovlivňuje splácení jistiny a úroků za úvěr na realizaci KV Arény.
Návrh rozpočtu vždy odráží spíše horší možný vývoj hospodaření v průběhu roku. Věřím, že otevřenými tendry všech veřejných zakázek a vážením účelnosti výdajů běžných lze dosáhnout ještě významnějších úspor oproti rozpočtovým položkám a na konci roku ještě dále snížit faktický schodek na minimum.

  • Petr Kulhánek