Omezení kamionové dopravy i snížení nákladů na transport výrobků. To si slibují Karlovarské minerální vody od rekonstrukce železniční tratě Kyselka – Vojkovice a zprovoznění železniční vlečky. Včera se konalo slavnostní zahájení provozu.
Po obnovené vlečce vyjel včera první vlak s nákladem 556 416 litrů unikátní minerální vody. Vlečka, která se napojuje na celostátní dráhu v devět kilometrů vzdálených Vojkovicích, umožní kolejemi propojit výrobní závod a stáčírnu minerální vody Mattoni a pramenité vody Aquila s meziskladem v Přerově. Celých 417 kilometrů tak náklad ujede po železnici.
„Ročně díky této železnici klesne počet kamionů o 3 600. Možná to bude v budoucnu i více. To výrazně ulehčí silnicím v Karlovarském kraji i jinde. I když ze začátku vypadal projekt jako velmi složitý a v podstatě nereálný, jsem rád, že se nakonec vše podařilo," uvedl generální ředitel Karlovarských minerálních vod Alessandro Pasquale. „Tato doprava je deklarací společenské a ekologické zodpovědnosti. Věříme, že naši zákazníci takové chování ocení," doplnil generální ředitel.
Podle něj na ekologičtější železniční dopravu přesune postupně společnost třetinu své produkce. „Předpokládáme, že v sezonní špičce, kdy je poptávka zákazníků vyšší, vypravíme každý den jednu vlakovou soupravu. Očekáváme, že mimo sezonu postačí tři soupravy týdně," uvedl Pasquale.
Flexibilita a pružnost dopravy byly hlavní pro výběr dopravce. Manipulaci se železničními vozy na vlečkách a jejich přepravu do předávacích železničních stanic bude zajišťovat společnost Autodoprava Hanzalík s vlastními dieselelektrickými lokomotivami řady 749. V předávacích stanicích pak soupravy převezmou elektrické lokomotivy společnosti ČD Cargo, které je budou přepravovat na trase Chomutov – Prostějov a zpět.
Karlovarské minerální vody do rekonstrukce železniční vlečky investovaly deset milionů korun. Ta nezabrala ani čtyři měsíce. Dělníci v rámci oprav vyměnili 560 pražců a museli nahradit 820 metrů kolejnic. „Dvoutýdenní provoz potvrdil, že celý projekt je životaschopný a splnil plánovaná očekávání. Rovněž ale ukázal, že časové zaváhání v jakékoliv části celého procesu je okamžitě potrestáno citelným zpožděním, které se obtížně dohání," dodal ředitel Pasquale.
Obnovení vlečky přivítal také Petr Navrátil (ČSSD), náměstek hejtmana Karlovarského kraje. „Jsem rád, že tato firma měla odvahu se do podobného projektu pustit a ustála všechny komplikace," řekl Navrátil.
Ulehčení nákladní dopravy si pochvalovala i starostka Kyselky Petra Hoffmannová. „Je to určitě dobrá zpráva. Doufám, že provoz vydrží, myslím, že to pravé hodnocení bude namístě tak za rok. Zatím to ale vnímám pozitivně," konstatovala starostka.
Obnovenou trasu Karlovarské minerální vody otevřely retro jízdou historického parního vlaku. O svezení měli velký zájem i občané Kyselky.