„Současný trend městské mobility (dopravy) je výrazně ovlivněn rostoucím počtem lidí jezdících autem do zaměstnání, za nákupy, kulturou a podobně, což vyvolává potřebu dalších a dalších parkovacích míst, roste poptávka po nových parkovacích domech," shrnuje aktuální situaci karlovarský radní a cyklokoordinátor města Libor Šembera (TOP09). Ten zároveň poukazuje na negativní důsledky rostoucího počtu parkovacích míst. „Čím více bude parkovacích míst, tím více aut bude do města najíždět. Když to přeženu, tak ulicemi se budou líně pohybovat proudy aut k volným parkovacím místům, až se zcela zastaví a doprava zkolabuje. Město se bude dusit motorovými zplodinami." Řešením jsou podle cyklokoordinátora Šembery jiné formy přepravy, například městská hromadná doprava, jízdní kolo a chůze a jejich výhodnost, tedy cenově výhodné jízdné v prostředcích MHD, dostatečné intervaly spojů, dostatečné možnosti výpůjčky kol, případně elektrokol. „Velkých změn v dopravě dosáhla již řada evropských měst a jejich zkušenosti budeme mít možnost jako členové CIVINET získávat a používat je pro naše řešení," uzavírá radní Šembera.

Jak řešit dopravu v Karlových Varech, to mají ve svém programu snad všechny politické strany a hnutí kandidující do letošních komunálních voleb. Lidé totiž kriticky poukazují na auty zahlcenou lázeňskou zónu a na nedostatek parkovacích míst po celém městě a nyní už i na sídlištích. A také na drahé jízdné v MHD v Karlových Varech. „Ráda bych třeba jela nakupovat do hypermarketu Globus, ale to už jsem vzdala. Z Drahovic se tam s přestupy dostanu za tři čtvrtě hodiny, což je stejná doba, jako kdybych jela do Plzně," postěžovala si jedna z Karlovaraček.

GLOSA IVANY KALINOVÉ

Neobjevujte Ameriku…

Je to už poněkud frustrující. Zatímco doprava v Karlových Varech není v klidu, jak magistrát plánoval ještě před lety, mozky karlovarských politiků v klidu zcela jistě jsou. Protože jak zní doporučení cyklokoordinátora (ježíši, co to vlastně je za funkci?)? Nevytvářet další parkovací místa, protože čím více jich bude, tím více aut bude do města najíždět. Tak to je fakt logika. Zřejmě se auta ve městě budou štosovat na sebe, protože už vidím Karlovaráky, jak místo do vozu usedají na kolo a řítí se do práce po ucpaných silnicích, na nichž, i kdybychom lupou hledali, cyklotrasy nenajdeme. Pěšky by to šlo také, pohyb je zdravý (možná, že by vás nikdo nepřepadl) a autobusem taky. Když budete mít dvě až tři hodiny navíc, pak to zvládnete bez hysterie. Ale představa, že mám ruce od nákupních tašek vytahané jak soumar a před sebou dva kilometry domů, se mi fakt příčí. Stejně jako vidina, že nákup rvu na elektrokolo a bageta s květákem mi roztomile čučí z košíku. Pánové, neobjevujte Ameriku, ale Karlovy Vary. Vždyť ty jsou plné aut.