Nová povinnost vznikla všem řidičům v souvislosti s novelou zákona o provozu na pozemních komunikacích (zákon 361/2000 Sb.). V období od 1. listopadu do 31. března pro ně platí takzvaný provoz vozidel v zimním období. Co to znamená v praxi? Jak se novela dotkne povinnosti používat zimní pneumatiky? Na tyto otázky odpověděla Kateřina Böhmová, mluvčí sokolovských policistů:

„Znamená to, že pokud je na pozemních komunikacích souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám tyto komplikace předpokládat, je řidič vozidla povinen použít zimní pneumatiky,” odpověděla na nejpalčivější otázku všech řidičů mluvčí.

Jak má správná zimní pneumatika vypadat? U vozidel do tří a půl tuny musí mít na hnané nápravě minimální hloubku dezénu čtyři milimetry, u nákladních vozů je to pak šest milimetrů. „Řidiči, kteří nebudou respektovat ustanovení zákona, mohou za přestupek dostat v blokovém řízení pokutu až dva tisíce korun,” varovala Dohnalová.

V minulých letech se policisté potýkali zejména se řidiči nákladních vozů, kteří na zimní silnice vyjížděli na špatných pneumatikách. Často se tak stávalo, že náklaďák nebyl schopen vyjet byť menší stoupání, a zablokoval silnici na několik hodin. „Kontroly nákladních vozů tak budou letos důkladné,” upozornila mluvčí.

Kde si dávat pozor? Vedle horských úseků, kde by mělo být používání zimních pneumatik samozřejmostí, to je podle Böhmové například nově vybudovaná rychlostní silnice R6, na které je řada mostů. „Na nich vzniká námraza mnohem rychleji, na což jsou řidiči upozorňováni takzvanými dopravními knoflíky modré barvy a umístěním směrových patníků téže barvy,” konstatovala sokolovská policejní mluvčí. Námraza pak podle jejích slov hrozí také v úsecích silnic kolem řek či vodních ploch. „V takových okamžicích, ale i ve chvílích, kdy se na silnici objeví vrstva spadaného listí, hrozí akutní nebezpečí smyku. Zvýšená opatrnost motoristů je tedy na místě,” dodala Kateřina Böhmová.