Vybudování rychlostní silnice, která má spojit Karlovarský kraj s Ústeckým, není důležité jen pro samotné obyvatele dotčené obce Stráže nad Ohří, kudy denně projedou stovky kamionů, ale i pro české ministry. Vyplynulo to z nedávné návštěvy ministra dopravy Aleše Řebíčka (ODS). Realizace hlavního tahu na Ústí nad Labem je ale zatím v nedohlednu, a to přitom Stráž patří k nejrizikovějším dopravním úsekům na Karlovarsku. Dnes je zatím jen jasné, že ve Stráži by měla silnice vést po pravém břehu řeky Ohře.

To, že je úsek silnice I/13, která vede přes Stráž nad Ohří, rizikový, potvrdil i Milan Křimský, velitel dopravního inspektorátu karlovarské policie. „Úsek mezi Bočí a Stráží figuruje v našich statistikách jako dějiště mnoha dopravních nehod. Na druhou stranu ale musím připustit, že po opravě komunikací počet karambolů v této části regionu poklesl,“ upřesnil. Rychlostní silnice by podle jeho názoru regionu velice pomohla. „Příkladů, že taková komunikace dokáže významně snížit nehodovost,mámena Karlovarsku několik. Například obchvat Ostrova nejen že přispěl k uklidnění v samotném městě, ale výrazně se podílí na snížení počtu nehod v této části okresu,“ dodal Milan Křimský.

Problém v oddalování výstavby silnice nespočívá v tomto případě ovšem v penězích, ale v samotné trase rychlostní silnice. Zdejší terén je totiž poměrně hornatý a navíc jím protéká řeka Ohře, což vymezení trasy značně komplikuje. „V tuto chvíli alespoň chceme mít za sebou územní rozhodnutí, které by říkalo, kudy silnice povede,“ shodl se ministr dopravy s hejtmanem Karlovarského kraje Josefem Pavlem (ODS). Podle starostky Stráže Johany Kovářové má obec to nejdůležitější za sebou. „Na konci loňské roku jsme obdrželi výsledky studie vlivu na životní prostředí, takzvanou studii EIA. Ta se nyní musí zapracovat do již připraveného územního plánu obce,“ uvedla starostka Kovářová. EIA se zabývala třemi variantami, kudy by měla v obci rychlostní silnice vést. Nakonec podle starostky zvítězila ta pravobřežní.

Tento návrh se nyní musí zapracovat právě do již připraveného územního plánu. „Podle pravobřežní varianty se silnice u Damic odkloní na druhou stranu a dále povede pod Doupovem. Je to ta nejnákladnější verze, která počítá se čtyřmi přemostěními přes Ohři. Na druhou stranu byla ale nejpříznivější vůči životnímu prostředí. Na levém břehu řeky žije totiž řada chráněných živočichů,“ doplnila Kovářová. Na jaře by měl být územní plán se zanesenou trasou silnice pro všech osm obcí, které spadají pod Stráž, hotový.