Často bojují o vteřiny, které mohou rozhodnout mezi životem a smrtí. Záchranářům však tento boj často narušují řidiči, kteří nevědí, jak se v případě projíždějící záchranky se zapnutým výstražným zařízením chovat. Extrémem pak jsou šoféři, kteří se sanitkou závodí či ji ignorují.

Podle záchranářů to však v drtivé většině není o neohleduplnosti, natož o nerespektování. Řidiči mají ale zafixováno, že když vidí houkající či blikající záchranku, tak sešlápnou brzdu a stojí. „Největší problém je právě to, že řidič nad situací nepřemýšlí a automaticky udělá s autem něco, bez ohledu na dopravní situaci. Zákon stanovuje vytvořit uprostřed vozovky prostor, kudy projede sanitka a ostatní řidiči se zařadí na svou stranu vozovky. Řešena je jak dvouproudá, tak víceproudá vozovka," popisuje správný postup mluvčí Zdravotnické záchranné služby Karlovarského kraje Petra Bakurová. Ta připustila, že záchranka občas při svých výjezdech potká i závodníky.

„Jsou případy, kdy řidiči silnějších vozů se záchrankou „závodí" a neuhnou, stejně jako ti, kdy nedají přednost nebo přestože záchranku vidí, neuhnou. To jsou ale spíše extrémy, které se stávají jednou za čas a nejsou pravidlem," uvedla Bakurová. Posledním takovým příkladem bylo nedání přednosti na Sokolovsku, kdy záchranáři se sanitkou a vozidlem s lékařem vjeli na kruhový objezd, kde došlo k nehodě.

„Oba vozy měly celou dobu zapnutá modrá výstražná světelná a zvuková znamení. Na záznamu z kamery je vidět a slyšet, že po projetí sanitky, které se řidič evidentně také nechystal dát přednost, tento řidič zatroubil. Vzhledem k tomu, že posádky vozu netušily, proč řidič troubí, zastavily, jelikož vyhodnotily, že se něco stalo, a chtěly tedy zjistit důvod použití klaksonu," popisuje incident mluvčí záchranky a pokračuje: „V tu chvíli se ale řidič rozjíždí a nabourá vůz s lékařem. Když pomineme způsobenou škodu, je na tomto případě ukázkově vidět, jak se mohou záchranáři zbytečně zdržet a drahocenný čas utíká," dodala Bakurová. I z těchto důvodů je většina vozidel záchranky vybavena kamerou. Jen za minulý rok došlo k několika haváriím záchranářů. „V roce 2014 bylo hned několik nehod, které způsobilo neuvážené jednání ostatních řidičů. Závažnější z nich jsme oznamovali i policii. Jednalo se například o přejetou nohu našeho záchranáře nebo dopravní nehody, kdy byla způsobena škoda," popsala mluvčí.

Otázka pro: Petru Bakurovou, mluvčí Záchranné zdravotnické služby Karlovarského kraje

Jaké jsou podle vás nejčastější důvody a chyby řidičů při průjezdu vozidel záchranářů pod zapnutými 'majáky'? Případně jaké jim dáte rady?

Nejčastějších problémů je více. Patří mezi ně moc hlasité rádio, přes které řidič neslyší výstražná znamení. Zastavení protijedoucích aut ve stejném bodě. Není úplně moudré zastavit tam, kde zrovna jste. Může se lehce stát, že protijedoucí vůz udělá totéž, ale mezi vámi nebude prostor na projetí. Lepší je přizpůsobit rychlost jízdy situaci, zajet co nejvíce ke krajnici, a je-li to lepší, pak při ní třeba i pomalu a plynule jet. Zastavení za kruhovým objezdem. Když zastavíte, musejí zastavit i řidiči za vámi a lehce se pak stane, že záchranka opět nemá kudy projet. Auta vyjíždějící z kruhového výjezdu by měla jet plynule při krajnici dál. Auta před vjezdem na kruhový objezd by měla zastavit v dostatečné vzdálenosti tak, aby mezi nimi a vjezdem na kruhový objezd vznikl dostatečný prostor na projetí záchranky. Mezi další problémy patří zastavení na horizontu, zastavení v nepřehledné zatáčce či prudké brzdění. Důležité tedy je zachovat se tak, aby vznikl dostatečný prostor, kudy může záchranka bezpečně a plynule projet. Příjemným bonusem pro nás je, když řidiči dají záchrance vědět, že o ní vědí, například výstražnými blinkry. Rádi bychom, aby se řidiči zamysleli nad různými situacemi dříve, než k nim dojde. Zde se také nabízí zmínit nešvar některých řidičů, kterým je zařadit se za projíždějící záchranku a využívat naší přednosti. Pro všechny účastníky silničního provozu je tento manévr nebezpečný.